UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Thursday, December 17, 2009

Prolog 1 : Cinta si Gimbang

Sedikit sedutan tentang bahan-bahan yang sepatutnya aku bengkelkan tempohari..Haha apa nak buat? Nak sambung ke atau nak simpan aje dalam laptop? Takpelah aku kongsi ajelah kat sini moga-moga ada idea untuk menyambungnya kembali...


PROLOG


Perairan Laut Cina Selatan- Tahun 1458
Ombak laut selatan memukul badan kapal berkali-kali, menyebabkan bahtera kapal yang agak besar dan memuatkan hampir seribu orang itu kelihatan teroleng-oleng ke kiri dan ke kanan. Hujan turun mencurah-curah. Lebat dan menyejukkan. Meskipun fenomena alam itu dianggap satu perkara biasa lebih-lebih lagi bagi seorang pelayar, namun di hati setiap orang muncul perasaan bimbang. Apatah lagi isi perut kapal itu terdiri dari rombongan penting yang mahu menuju ke Selat Melaka.
Angin Laut Cina Selatan sememangnya bergerak agak kencang dari biasa. Seorang lelaki mendongak ke dada langit. Imbas matanya bagaikan cuba membaca petanda dari petala langit. Manakala hatinya tak putus-putus berdoa agar perjalanan mereka ini selamat dari bala dan bencana.
“Tun….”panggil suatu suara dari arah belakang. Lelaki itu menoleh. Seorang lelaki Cina berpakaian persalinan melayu lengkap dengan tanjak dan keris melangkah ke arahnya. Dia tunduk tanda hormat. Namun lelaki itu cepat-cepat menegah.
“Tidak usah Tun, hamba bukannya orang penting. Hamba sama seperti tuan hamba, seorang utusan.” Ujar lelaki itu dengan bahasa melayu pelat. Tun Perpateh Puteh tersenyum. Mengenali lelaki itu sama seperti dulu, sentiasa merendah diri. Hatinya yang tadi gusar terasa sedikit tenang.
“Cuaca malam ini nampaknya tidak begitu baik.” Lelaki bermata sepet itu mendongakkan wajahnya pula. Tun Perpateh Puteh terpinga-pinga. Dia lantas mengikut perilaku lelaki itu.
“Angin bertiup kencang dari sebelah utara. Kemungkinan besar pelayaran kita kali ini akan menempuh kesukaran datuk.” Ujar Tun Perpateh Puteh.
Laksamana Cheng Ho mengeluh panjang. Dia mengalihkan matanya ke arah beberapa buah kabin yang tertutup. Salah satu kabin tersebut didiami oleh puteri Dinasti Ming yang mahu dihantar ke Melaka untuk dipersembahkan kepada Sultan Melaka. Atas dasar hubungan diplomatik, Maharajah Ketujuh Dinasti Ming iaitu Maharaja Ming Jing Zhon berkenan mahu mengahwinkan puterinya dengan Sultan Mansur Syah untuk mengukuhkan hubungan antara Cina dan Melaka yang masyur di mata dunia. Malah Sultan Mansur Syah telah menitahkan seramai 500 pengiring diminta mengiringi kedatangan Li Po dari Cina ke Melaka diketuai oleh Tun Perpateh Puteh sendiri yang menjadi kepercayaan baginda.
“Kapal pecah! Kapal pecah dilambung ombak!” Tiba-tiba mereka dikejutkan dengan bunyi riuh rendah jeritan anak-anak kapal dari bahagian dek. Tun Perpateh Puteh dan Laksamana Cheng Ho segera meluru ke bidai kapal. Pandangan ke dua-duanya dilontar ke arah permukaan air yang berombak-ombak. Melihat bangkai badan sebuah kapal terapung-apung di lautan, kedua-duanya tergaman.
“Apa sudah jadi?” Tun Perpateh Puteh tertanya-tanya. Kapal dipukul ribut atau dilambung ombak ganas?
“Tengok tuan hamba, ada seorang perempuan terapung-apung di lautan.” Laksamana Cheng Ho terjerit kecil lalu menunjukkan ke suatu arah. Tun Perpateh Puteh segera menoleh. Dia terlihat kelibat tubuh seorang wanita yang sedang mengapai bahagian badan kapal yang sudah pecah sebagai pelampung. Tun Perpateh Puteh segera mengarahkan pengikut setianya Gimbang untuk menyelamatkan wanita itu. Tanpa bertangguh Gimbang segera terjun dari kapal itu.
Bunyi riuh rendah di pelantar dek menarik minat Puteri Li Po dan dayang-dayang pengiringnya untuk menjengah. Namun dia tidak berkata apa-apa apabila orang-orang Tun Perpateh Puteh membawa naik seorang perempuan muda. Apatah lagi dia sendiri tidak faham bahasa pertuturan orang-orang laut itu.
Wanita muda itu dibaringkan di sebuah kabin. Wajahnya luka-luka dan dia kelihatan tidak sedarkan diri. Puteri Li Po meminta agar Laksamana Cheng Ho membenarkan dia merawat wanita muda itu sehingga sembuh.
“Tuan puteri mahu merawat wanita ini sendiri.” Ujar Laksamana Cheng Ho kepada Tun Perpateh Puteh. Dia sekadar menterjemahkan semula kata-kata Puteri Li Po. Tun Perpateh Puteh hanya mengangguk. Dia tidak kisah dengan permintaan puteri Cina itu sementelah lagi dia sendiri kekok mahu menguruskan wanita muda yang entah dari mana datangnya.
* * * *
Beberapa hari setelah wanita itu mula terjaga dari lena, Tun Perpateh Puteh segera menemui wanita tersebut diiringi oleh Laksamana Cheng Ho. Dia berminat ingin tahu siapakah sebenarnya wanita itu dan apa yang telah terjadi kepada kapal itu sebenarnya.
“Nama kita Mahira.” Ujar wanita itu. Panggilan ‘kita’ yang digunakan oleh wanita itu membuatkan Tun Perpateh Puteh percaya wanita itu bukan berasal dari keluarga sebarangan. Malah pakaian yang dipakainya juga diperbuat dari bahan sutera.
“Apakah cik puan menaiki kapal yang pecah itu?” Soal Tun Perpateh Puteh ingin tahu. Panggilan Cik Puan digunakannya sebagai tanda hormat untuk seorang wanita bangsawan. Wanita itu mengerutkan dahinya seraya menggeleng.
“Kita tidak tahu.” Dia menafikan.
“Lantas apa yang sebenarnya berlaku? Bagaimana kapal yang membawa cik puan boleh berkeadaan begitu? Onar apa yang membuatkan semua ini terjadi? Di mana juragan yang mengemudi kapal?” Pelbagai soalan meletus serentak dari mulut Tun Perpateh Puteh. Laksamana Cheng Ho mengerling lelaki itu dengan ekor mata.
“Kita…kita tidak tahu.” Wanita itu menggelengkan kepala dengan wajah resah. Dahi kedua-dua lelaki itu serta-merta berkerut. Hairan dengan jawapan wanita itu.
“Masakan Cik Puan tidak tahu apa-apa.” Kata-kata Tun Perpateh Puteh bagaikan menyindir saja lagaknya. Wanita itu termenung panjang. Matanya terjerumus pada wajah kedua-dua lelaki di hadapannya silih berganti. Dia cuba mengingati apa yang telah terjadi.
“Kita hanya ingat yang kita naik ke kapal tersebut bersama ayahanda dan kekanda kita. Kita mahu berlayar ke Kepulauan Lingga. Tapi dalam perjalanan, ribut menyerang. Kapal kita dipukul ribut menyebabkan seisi anak kapal tercampak ke dasar lautan. Selepas itu kita pengsan dan tidak sedarkan diri. Sedar-sedar sahaja kita diselamatkan oleh kamu semua.” Ujar wanita itu.
Tun Perpateh Puteh dan Laksamana Cheng Ho saling berpandangan. Cerita wanita itu kedengaran aneh. Jika anak-anak kapal karam bersama, mana mayat-mayat yang sepatutnya terapung bersama-sama rangka kapal? Kenapa hanya wanita itu sahaja yang terselamat? Namun masing-masing tidak berani mengusulkan pertanyaan kepada wanita itu.
Laksamana Cheng Ho berbisik sesuatu kepada Puteri Li Po. Puteri kerajaan Cina itu mengangguk sedikit, lantas turut membisikkan sesuatu kepada lelaki pengembara intelek yang mendapat gelaran Laksamana itu.
“Jika tidak keberatan bagi Cik Puan, tuan puteri mengajak Cik Puan mengiringi beliau ke tanah Melaka. Mungkin di sana, kita boleh mengusulkan kepada Sultan Melaka tentang masalah Cik Puan dan meminta satu gerombolan mengiringi Cik Puan pulang semula ke kampung halaman.” Ujar Laksamana Cheng Ho agak berhati-hati. Percakapan lelaki itu meskipun agak pelat namun penuh berhemah.
Wanita itu bersetuju dengan saranan yang disebut. Perlayaran mereka diteruskan dengan memukat angin ke laluan Selat Melaka dari Laut Cina Selatan. Namun dalam masa yang sama tidak ada seorang pun yang sedar tentang awan gelap yang bagaikan mengekori perlayaran mereka kali ini. Langit kelihatan amat hitam dan berkabus. Cuaca menjadi lebih dingin dari biasa sehingga mencengkam ke tali temulang dan urat belikat anak-anak kapal dan tetamu-tetamu Sultan Melaka.
Salah seorang lelaki yang mengikuti rombongan itu tidak putus-putus memandang ke arah wanita itu. Hati lelakinya berombak resah setiap kali menatap wajah jelita wanita yang diselamatkannya. Sesekali kerlingan wanita itu singgah di wajahnya yang hanya berdiri dua tiga langkah di belakang Tun Perpateh Puteh. Dan setiap jelingan wanita itu bagaikan memantulkan panah asmara ke jiwanya. Gimbang mengaku kalah. Kali ini dia benar-benar sudah hilang kewarasan. Gimbang yang gagah perkasa sudah mulai jatuh cinta!

4 comments:

Che' Rose said...

SAMBUNG!
\(^o^)/

ANITA ARUSZI said...

Ini sy cuba-cuba je rose, nk cari kelainan dari gaya penulisan sebelum ni..hehe entah jdi ke tak ni agaknya..asyik nak tulis love story pun boring gak,.

apa-apa je lah..

Keluduk said...

best r, cite ni.

memang sah, ada kelainan. Tak sabau nak tahu jalan cite seterusnya.

ANITA ARUSZI said...

hehe thnks, harap2 percubaan kali ini berjaya utk pelbagaikan genre novel2 saya

 

Template by Blogger Candy