Thursday, January 7, 2010

Sekadar Pendapat

Hari ni saya nak mengulas sedikit tentang hal yang diminta tiga rakan blog saya iaitu suhana, farah dan ain mengenai apa yang ditulis oleh seorang penulis di blog beliau. Biarlah saya sebutkan sebagai puan penulis sahaja di blognya. Tapi ini hanya pendapat saya sahajalah selaku orang yang tidak arif dalam bidang undang-undang tapi cuba-cuba merangkak dalam bidang penulisan. Maaflah sebab lambat memberi maklum balas almaklum saya sibuk sangat di sekolah dalam minggu ini.

Pada bacaan awal saya tentang isu menulis di blog dan menulis di versi cetak..saya tahu ramai kawan-kawan saya yang menulis e-novel di blog merasa sangat-sangat takut, bimbang atau mungkin juga keliru dengan hal yang disebut oleh puan penulis. Takut-takut kalau mereka tidak berpeluang untuk menjadi penulis novel seperti yang diimpi-impikan Beliau seorang lulusan dalam bidang undang-undang jadi tentu beliau lebih arif dalam soal ini. Tak dinafikan apa yang dikatakan oleh beliau itu betul kecuali beberapa perkara di dalam tulisan beliau yang mana saya ada pendapat saya sendiri selaku penulis e-novel. Dan pendapat saya ni bukan untuk menidakkan apa yang betul dikatakan oleh beliau. Hanya nak menenangkan hati segelintir kawan-kawan yang inginkan hati mereka ditenteramkan. Hehehe.. layak ke saya ni?

Lupakan sekejap fasal undang-undang. Mula-mula sekali mari kita tanya diri kita kenapa kita menulis di blog? Rasanya semua jawapan sama. Untuk saya, saya menulis di blog sebab inilah medan perjuangan pertama untuk orang yang tak pandai menulis macam saya atau ada ilmu penulisan seperti segelintir penulis yang sudah ada nama. Pendek kata saya perkenalkan karya-karya saya yang akan datang menggunakan medium yang dipanggil blog supaya pembaca lebih mengenali diri saya, apa yang saya tulis dan sebagainya.

Saya menulis sebab minat dan bukan kerana berniat nak masuk pertandingan atau nak menang hadiah dan sebagainya. Karya saya adalah karya komersial bukannya karya sastera. Orang yang menulis karya sastera perlukan guru yang bagus seperti Faisal Tehrani yang berguru dengan sasterawan negara kita. Saya pula tidak pernah ada guru, tidak mampu untuk mencari seorang guru untuk dijadikan bahan rujukan dan sebagainya..dan juga tidak pernah ada bimbingan untuk menulis. Kerana itu saya merasakan diri saya perlu menghadiri satu bengkel untuk mengasah minda dan bakat agar lebih baik. Niat itu sentiasa ada hanya tak kesampaian disebabkan waktu yang suntuk. Saya rasa saya seorang sahaja di rumah saya yang menjalani hidup betul-betul seperti robot dan langsung tidak ada masa untuk benda-benda lain kecuali kerja di sekolah, hal yang memeningkan di rumah dan menulis. Even saya rasa saya dah lama tak keluar jumpa kawan-kawan di luar. Mungkin kawan-kawan saya juga sudah tidak kenal muka saya kalau terserempak di luar. Saya asyik menulis…menulis dan gila menulis all the time.

Siapa sangka proses ‘asyik’ menulis saya inilah antara guru-guru saya. Proses membaca karya-karya orang lain juga adalah guru saya. Malah kalau ada yang pernah membaca karya pertama saya dengan karya keempat atau kelima saya, mungkin akan ada yang perasan perbezaan gaya bahasa yang saya coretkan di dalam buku-buku tersebut. Itu bukti saya sedang belajar. Malah guru utama saya adalah kawan-kawan yang membaca karya saya di blog dan kemudiannya menghantar komen membina. Kadangkala ada yang menegur kesilapan saya di dalam penulisan. Bukankah orang yang menegur itu layak menjadi guru saya? Ya jawab saya mereka sangat layak. Kerana apa? Kerana hanya mereka yang sudi membaca karya picisan saya yang mungkin akan ditolak mentah-mentah oleh syarikat penerbitan. Pendek kata blog adalah medium untuk orang yang sedang bertatih dalam bidang penulisan. Ya benar blog e-novel seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan. Tapi berapa ramai yang betul-betul menyedari betapa banyaknya karya-karya bagus yang mereka coretkan di blog masing-masing dengan harapan suatu hari nanti akan ada seorang dua penerbit yang sudi melihat dan menerbitkan karya-karya tersebut.

Bagi saya tak semestinya kalau kita dah keluarkan karya di blog, maka kita tak boleh hantar karya tersebut pada penerbit. Sesetengah penerbit sekarang sudah open minded dan menyedari betapa besarnya pengaruh e-novel ketika ini. Kalau tidak masakan Bila YM Berbicara karya Hanni Ramsul berjaya dibukukan, begitu juga dengan Areila Shahimi dengan Baju Pengantin Mak Andamnya. Ini hanya sekadar beberapa contoh karya-karya e-novel berjaya diangkat menjadi karya cetak yang laris. Dan walaupun sudah terbit di blog, peminat-pemina mereka masih mahu membelinya. Memang soal esklusif itu saya akui benar, tapi bagi saya yang penting di sini tetap ialah perjanjian antara si penulis dengan pihak penerbit. Jika pihak penerbit bersetuju untuk mencetak karya-karya e-novel anda yang sudah tidak esklusif, maka secara automatiknya anda adalah penulis novel..bukan lagi penulis e-novel (upgraded)..Tapi jangan gembira dulu dengan kenyataan saya ini..sebab bukan semua penerbit akan menjadi ‘open minded’ dan saya masih menyokong serba-sedikit kenyataan puan penulis dalam blog beliau. Hehe…

Untuk supaya memudahkan kawan-kawan, biar saya khabarkan situasi saya. Sebab saya tak pandai term-term dalam undang-undang, maka saya mudahkan dengan cara begini. Semua ini adalah pengalaman saya dengan pihak penerbit saya. Syarikat A dan Syarikat B (contoh)..

SITUASI A
Saya menulis dengan syarikat A dan B. Firstly saya menulis e-novel di blog, kemudian saya mencuba-cuba hantar dengan syarikat A. Then syarikat A terima novel saya dan minta saya delete entry-entry yang saya pamerkan buat di blog. Saya lakukan dengan senang hati. Next after that, syarikat A call lagi dan minta saya letakkan sehingga 10 chapter untuk novel yang sebelumnya dia minta saya delete. Katanya sebagai promosi di blog. Pun saya buat dan ikuti. Tak lama lepas tu saya sign kontrak dan novel saya ada di pasaran.

Benda yang sama juga berlaku pada next novel sy dengan syarikat A..maksudnya syarikat A terima cara begini dan tidak ada apa-apa masalah pun antara kami tentang situasi ini. Maka bagi saya perkara ini dah selesai. Mungkin syarikat A merasakan cara begini adalah cara termudah, tercepat dan terlaris untuk memasarkan novel di bawah jenama yang sama. Kontrak antara saya dan syarikat A juga berjalan lancar. Malah kini Syarikat A juga telah menerbitkan banyak karya-karya dari penulis e-novel lain. Maksud saya kat sini..hal ini adalah antara kita dan pihak penerbit, bukan dengan orang ketiga.

Situasi B
Saya menerbitkan e-novel di blog. Kemudian menghantarnya pada syarikat B. Kemudian syarikat B hubungi saya dan minta saya delete entry-entry yang saya letakkan di blog. Saya ikut sahaja apa yang diminta, kemudian saya sign kontrak dan terbitkan novel dengan Syarikat B. Sekarang entry-entry untuk novel Syarikat B memang tidak ada di blog saya. Faham? Bermakna saya dan Syarikat B telah bersetuju untuk tidak mempromosikan novel saya dengan Syarikat B di blog. So inilah perbezaan antara dua keadaan yang nampak sama tapi tak serupa :

Di blog, saya ada mencatatkan bahawa saya tak mungkin akan menerbitkan keseluruhan kisah novel yang saya tulis di blog. Kerana saya berhasrat untuk menerbitkannya pada masa akan datang dalam versi cetak. Kata-kata saya dan apa yang saya inginkan sudah cukup jelas tertera pada dinding blog. Jadi nasihat saya pada kawan-kawan, kalau berhasrat nak cetakkan novel anda, sebaiknya jangan terbitkan semuanya di blog. Cukup sebagai teaser jadilah. Tapi kalau anda berhasrat nak letakkan semuanya, itu hak anda. Dan akan menjadi hak penerbit itu pula samaada nak terima karya anda yang telah diterbitkan kesemuanya di blog atau nak tolak.

Macam saya, saya selalu tunjukkan 1/5 atau paling banyak 2/5 sahaja hasil karya saya untuk anda tatap. Selebihnya ia akan disimpan di dalam versi cetak untuk anda beli jika sudi. Sekurang-kurangnya itu sudah cukup untuk melihat sejauh mana sambutan pembaca terhadap karya-karya saya. Dan bagi saya itu juga satu kelebihan untuk saya, sebab saya tahu perlu atau tidak saya versicetakkan buku itu berdasarkan smbutan pembaca yang follow. Satu kelebihan buat pembaca sebab mereka boleh buat pilihan samaada nak membeli ataupun tidak serta satu kelebihan buat penerbit kerana ianya sedikit sebanyak dapat membantu promosi awal pihak penerbit. Itu lebih baik dari anda membaca sinopsis yang menarik dibelakang buku tapi kecewa bila membaca isi di dalamnya. Saya tahu sebab saya selalu menghadapi keadaan yang sama sewaktu nak membeli bahan bacaan saya sendiri.

Secara kesimpulannya, anda tidaklah perlu terlalu gusar. Kita ambil yang postif dan mana-mana yang dicadangkan oleh puan penulis. Bagi pendapat saya puan penulis hanya memberi komentar berdasarkan apa yang terbaik untuk anda dan apa yang betul menurut undang-undang cetak. Soal etika pula, maaflah saya tak pandai nak mengulas tentang isu ini. Malah soal etika tidak pernah saya fikirkan sebelum ini, sebab bagi saya asalkan saya tidak menulis bahan bacaan lucah atau songsang maksudnya, maka saya tidak kisah jika dikatakan tidak beretika semata-mata kerana menulis di blog. Lagipun saya perlukan pembaca dan follower sebelum buku saya boleh diletakkan di kedai-kedai buku. Kerana saya tidak ingin buku saya sekadar dipandang tanpa dibeli, disentuh dan dibaca. Tapi sekali lagi lain orang lain caranya, lain publisher lain ragamnya. Anda berhak menentukan sendiri bagaimana haluan yang anda mahu pilih untuk menjadi seorang penulis. Sebab ada di kalangan kita yang mungkin tidak bernasib baik untuk karya mereka dipilih oleh penerbit. Tapi hal ini tetap antara anda dengan pihak penerbit anda. Jika anda mendapat penerbit yang open minded seperti penerbit A saya, maka anda boleh tersenyum lega. Tapi jika anda mendapat seperti penerbit B saya..maka hormatilah permintaan mereka dan segera delete entry2 anda. Itu sahaja yang boleh saya berikan sebagai pendapat. Kalau ada yang tidak setuju, tersinggung dan marah dengan pendapat saya, seribu kali maaf saya ucapkan..saya hanya insan kerdil yang banyak kekhilafan..harap maaf ya. Harap yang inginkan pendapat saya itu boleh menerimanya dengan senang hati dan jangan kelirukan diri sendiri okey??

3 comments:

adhan said...

salam...
saya je ke yang nak komen? hehehe...saya setuju dengan nita dan sebenarnya banyak nak komen pasal n3 nita ni tapi nanti saya hantar message kat inbox FB aje la (",)

Mazni Aznita said...

salam no name,

sebenarnya saya terima banyak email mengulas fasal isu ni kat email tapi tak ada yang berani nak mengulas drpan-depan..haha sebab apa pun saya tak tahulah..maybe sebab bagi mereka lebih mudah meluahkan perasaan tu dalam e-mail..tak pun mrk takut menyinggung mana-mana pihak. macam saya, sy pulak lebih suka berterus terang aje apa yang ada dalam otak saya..

satu lagi sy sebenarnya menganggap isu ni dah lapuk sangat.nak mengulas pun dah malas tapi sebab ada kawan-kawan yang suruh saya ulas, then sy pun paksa diri..tak nak hampakan mereka yang nak tahu pendapat saya.

nAZihAh said...

saya nak dapatkan buku Dedalu di hati..keluaran syarikata ap?ada online tak

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com