UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Saturday, March 21, 2009

ISU PLAGIAT

Baru-baru ni disebabkan keboringan, so aku merendek (betui ke istilah ni) la kat blog-blog orang2 yang selalu masuk blog aku. Kira ini lawatan muhibbah la ni. Syok baca novel-novel diaorang sampai tak sedar berjam-jam lamanya. Sayangnya kalau novel-novel yang sedap ini tak diversi cetakkan. Buat adik-adik penulis e-novel, berusahalah sedaya upaya anda supaya hasil karya anda dapat dikomersialkan dan dibaca di merata-rata tempat (bagi yang tak ada internet kat rumah. Hehehe…)

Lepas tu aku merendek lagi kat satu forum (bukan Forum Cari yek). Tiba-tiba mata aku menangkap satu ruangan yang mana seorang forumer di dalamnya postingkan satu novel. Aku baca dan dalam hati kata eh sedaplah cerita dia. Then aku baca lak komen pembaca-pembaca lain. Baru aku sedar, rupa-rupanya cerita yang diposting itu bukan milik si forumer ni tapi diplagiat dari karya seorang penulis e-novel yang kini adalah penulis novel (tak usah sebutlah). Aku baca lagi dan lagi dan tiba-tiba posting komen-komen yang berikutnya buat aku hampir tak percaya dan rasa macam kena tikam dengan pisau. Padahal bukan karya aku pun yang kena tu.

Nak tahu kenapa? Anda bayangkan, si forumer ni plagiat karya orang…meskipun dia tak kata itu hasil karya dia, tapi kalau dia dah asyik posting dan posting sampai separuh cerita tanpa meletakkan kredit kepada si penulis, apakah ini bukan plagiat namanya? Niat memplagiat tu mmg dah ada dalam otak dia. Tapi yang aku kesalkan kat sini bukan si pencuri tu yang mencuri hasil karya orang lain yang diperah dengan susah payah. Tapi aku cukup kesal dengan sikap beberapa pembaca yang menyokong tukang curi tu dengan mengatakan jika bukan sebab si pencuri tu posting dan letak cerita tu kat forum, ada ke penulis novel tu akan popular? Bedebah punya ayat, dalam hati aku! Yang kelakarnya mula-mula dia tak sebut pun nama penulis tu, tapi bila kerja ‘suci’ dia terbongkar baru sibuk-sibuk nak sebut nama si penulis. Tongong punya orang! Tongong juga buat tukang-tukang sokong yang menghalalkan plagiat asalkan dia boleh baca free.

Tak sedarkah mereka semua betapa penulis-penulis e-novel cam nak pecah kepala menulis, ini senang-senang aje nak ambil dan taruh dalam forum lain dengan alasan nak promotekan karya penulis tu. Logik ke? Kalau rasa nak tolong promosikan, bukankah lebih baik siarkan saja link e novel tu dalam blog-blog anda.

Aku pernah trace one of my novel yang kena plagiat. Tapi mujur tak sempat banyak, aku sempat contact si moderator tu. Dan malas nak panjangkan isu dengan tukang plagiat tu. Tapi aku harap sangat moga-moga blog aku tidak lagi dimasuki tukang plagiat dan penyokong-penyokongnya. Kasihanilah kami ni. Sebagaimanalah kami menulis dengan ikhlas untuk tatapan pembaca-pembaca, bacalah juga hasil kami ini dengan ikhlas dan tanpa ada niat mahu mencuri! Kita sama-sama melayu dan sama-sama insan yang bukan nak menongkat langit sepanjang masa. Ingat-ingatlah dan HORMATILAH KARYA ORANG LAIN.

0 comments:

 

Template by Blogger Candy