UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, March 16, 2011

Penangan Hujan

Mendung dan lembab..begitulah keadaan cuaca kat tempat aku sekarang ni. Boleh dikatakan sejak kejadian tsunami di Jepun tempohari, hujan tak berhenti-henti turun. Dengar-dengar khabar di beberapa buah tempat di pahang dah dinaiki air dalam sehari dua ni..

Macam-macam spekulasi aku dengar orang duduk bercerita. Kononnya hujan lebat ni disebabkan tsunami di Jepun baru-baru ini. Entahlah, malas nak menokok tambah cerita yang aku tak maklum. Sama macam kiriman sms dan email yang banyak masuk dalam inbox telefon dan laptop aku, kononnya hujan yang membawa kandungan radiasi (hujan asid) dah sampai ke Malaysia. Aku perasan masa tsunami di Sumatera dulu, pun orang sibuk heboh fasal sms yang kononnya tsunami turut akan menelan Malaysia.

Pendapat aku senang aje. Jangan percaya bulat-bulat sms ni, nanti kita pun jadi panic dan bila disebarkan, orang lain pulak bertambah panic. Tapi jangan lah pulak tak percaya langsung. Maksudnya, apa salahnya kita ambil langkah-langkah yang perlu dan berhati-hati. Contohnya kalau dah tahu hujan, bawa ajelah payung. Dan kalau sesekali kita duduk rumah time-time hujan lebat ni pun kira okey apa. Jangan pulak saja-saja nak dedahkan diri sendiri pada hujan. Begitulah lebih kurang.

Kalau boleh sentiasa pantau keadaan dengan banyakkan melayari internet. Walaupun internet agak lembab dua tiga menjak ni tapi kita seharusnya sentiasa tahu tentang keadaan semasa di Jepun dan negara-negara perairan pasifik yang lain.

Hujan kali ini memang agak pelik. Tak pernah-pernah bulan 3 yang sepatutnya panas terik tapi sebaliknya seperti musim tengkujuh. Tapi aku lebih suka kaitkan perubahan cuaca ini dengan fenomena Supermoon yang akan berlaku pada 19 Mac ini. Lagipun kita sedia maklum, bulan berkait rapat dengan pasang surut air serta ada kaitan dengan kebanyakan peristiwa yang melibatkan air. Jadi tak hairanlah kalau hujan sentiasa lebat menjelang fenomena ini.

Apapun, aku sebenarnya sukakan hujan cuma kalau agak lebat dah jadi trauma pulak. Tapi sayangnya waktu hujan ni, aku yang demam tak kebah-kebah dan asyik batuk memanjang, asyik tertidur aje di depan kerja yang bertimbun-timbun. Penangan cuaca sejuk dan ubat batuk perisa oren yang aku dapat dari klinik..hehe..pernah makan ubat batuk perisa oren? Hehe…

0 comments:

 

Template by Blogger Candy