Thursday, March 24, 2011

Jerawat Boleh Membunuh

Ni persoalan yang ditimbulkan dalam sebuah artikel yang aku baca dalam sebuah majalah minggu lepas. Fasal jerawat tu.haha...almaklum siapa tak ada jerawat..Even kucing dengan lembu pun ada jerawat..

Jerawat ni benda yang buat orang perempuan stress betul tak? Angguk juga walaupun korang tak setuju dan rasa tak betul. Dan lelaki juga paling trauma dengan jerawat walaupun sering tak tunjuk. Konon-konon tak kisah padahal ada teman aku yang menangis depan cermin sebab jerawat..haha malas nak bagitahu siapa...takut lagi kuat nangisnya. Kekeke..

Kata mak aku, jerawat ni pemanis wajah. Jawab aku..itu kalau sikit ma..kalau banyak melata di wajah, bukan pemanis lagi dah tapi penyeksa jiwa dan raga. Pengalaman paling buruk aku dengan jerawat ialah masa aku kat maktab dulu nak konvo diploma. Dua minggu sebelum konvo, muka aku yang licin ayu ni ditumbuhi jerawat..aku dah waaaa..noooooo...nooooo..Bayangkan kita tengok wajah kita depan cermin tapi macam tengok monster..Trauma sungguh time tu. Buat apa pun still banyak lagi..Tension betul..fikir lagi nak konvo ni. Dahlah tu boyfriend aku plak dah lama tak jumpa (haha time tu la)..bayangkan bila dia jumpa aku..soalan pertama dia fasal jerawat aku..bukannya nak tanya khabar berita..tapi tanya khabar sengsara,,,haha...seksa..

Tapi itu dulu, sekarang dah tak ada..almaklum hormon perempuan ni cepat berubah..Agaknya time tu mengorat je kut..haha tu banyak jerawat tu. Okey berbalik pada isu jerawat yang boleh membunuh, mesti ada yang tak sangka kan? Almaklum selama ini kita tahu penyakit kanser itu pembunuh utama manusia di dunia..tapi ini jerawat. Apa bahayanya? Oo jangan pandang remeh fasal jerawat tau...perlu dingatkan JERAWAT MEMANG BOLEH MEMBUNUH!!! So hati-hati.. Kenapa?

Dekat wajah manusia, kita ada apa yang dipanggil sebagai T-Shape pada wajah. Tapi para doktor memanggilnya Segitiga Maut. Ia merujuk kepada kawasan dahi dan hidung. Kat situ kalau ada jerawat tak kisahlah jerawat batu ke, pasir ke kerikil ke..hehehe tolong berhati-hati..Jangan picit melulu.. Sebabnya kawasan itu dianggap sangat sensitif dan salur pembuluh darah mudah pecah. Jadi kalau bakteria yang datangnya dari jerawat yang dipicit itu memasuki saluran darah, anda boleh mendapat apa yang dipanggil meningitis. Meningitis ni penyakit serius kerana terletak dekat otak dan tulang belakang. Bakteria yang memasuki darah boleh merebak ke cairan otak dan menyebabkan maut. Begitu lah lebih kurang,

kalau meningitis disebabkan virus biasanya tak bahaya, tapi kalau dari jerawat kita panggil bakteria bisa. Ini yang boleh menyebabkan kerosakan otak, hilang daya pendengaran dan paling teruk boleh menyebabkan KEMATIAN..Haha panjang lebar cikgu sains ni berdiskusi..so pada sesiapa yang tangan gatal asyik nak memicit jerawat..picit ajelah tapi jangan sesekali sentuh jerawat di bahagian segitiga maut..iaitu di atas dahi dan juga hidung..Sekadar berkongsi ilmu..insya allah..hehehe..

No comments:

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com