UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, March 30, 2011

Bulan Gila...

Entry hari ni fasal bulan. Memandangkan dua tiga menjak ni susah sangat nak tengok bulan, so aku pun saja-saja buat research fasal bulan. Memandangkan unsur bulan ni juga ada dalam novel terbaru aku iaitu VENOM aka Mitos Cinta Suria.

Jom kita bla..bla dulu fasal bulan. Dari segi mitologi, bulan juga dikenali dengan nama Luna. Bukan Luna Maya tau..tapi ia diambil sempena nama seorang dewi dalam mitos rakyat Rom di mana Luna ni isteri kepada Raja Zeus dan beliau memiliki hampir 50 orang anak. So sebab anak-anak dia ni ramai sangat, Luna jadi tak terkawal dan akhirnya jadi GILA!!!.. Haha kelakar kan dengar cerita ni. Teringat pulak aku kat ibu-ibu yang gila meroyan..agaknya tension fasal dengar anak menangis, anak bising dan sebagainya. Ikut cerita tu pun, Luna ni macam tu jugak. Meroyan!

Selain itu Luna ni juga dikatakan berasal dari perkataan Inggeris Lunatic yang bermakna gila. Mungkin itu sebabnya bulan dikatakan berupaya mempengaruhi emosi seseorang. Kononnya kalau kita melihat pada bulan untuk tempoh masa yang lama, kita pun boleh jadi mereng. Malah ada banyak sangat cerita-cerita tentang mitos-mitos dan makhluk-makhluk tertentu yang dikaitkan dengan bulan mengambang. Entah betul atau tidak tak tahulah. Ada yang mengatakan bila bulan mengambang, semua pintu dunia ghaib terbuka..haha seeloknya jangan percaya. Ini kepercayaan sesuatu masyarakat..kita cuma harus percaya bahawa alam ghaib itu wujud, dahlah..yang lain-lain di luar pengetahuan kita sebenarnya.

Tapi cerita tentang bulan dan kegilaannya bukan lagi cerita lama. Tapi ia telah diperkatakan hampir di seluruh dunia dan wujud lebih awal dari ketamadunan manusia itu sendiri. Malah kaitannya dengan alam ghaib sudah lama diperkatakan manusia-manusia di seluruh dunia. Kisah tentang serigala jadian yang bertukar setiap kali bulan mengambang adalah antara cerita paling popular dalam mitos rakyat. Sementara itu bagi rakyat melayu sendiri, orang-orang tua dahulu kala sering berpesan, jangan keluar di kala bulan mengambang, takut terserempak dengan makhluk halus kononnya. Entahlah banyak sungguh cerita dari versi berbeza yang berkait dengan bulan.

Bagi aku, itu semua hanya mitos. Yang aku tahu, setiap kali bulan mengambang, setiap kali itulah aku pergi beli udang atau ketam di pasar sebab murah. Orang kata benda-benda laut ni byk waktu bulan mengambang. Dan serius memang ya! Murah-murah pulak tu. Hehehe..nampak sangat aku kuat makan..

0 comments:

 

Template by Blogger Candy