Thursday, June 17, 2010

3 Idiots Yang Bukan Bodoh

Dekat sepuluh kali tengok cerita yang sama sampai adik aku dah menggelengkan kepala dan tanya, sedap sangat ke cerita tu? Hehehe..nak tahu tengok sendirilah..jawab aku.

3 Idiots bukan cerita tentang orang bodoh. Tapi ia berkisar tentang seorang yang bijak, cerita yang bijak serta menghiburkan. Yang paling penting banyak mesej yang hendak disampaikan. Cerita ni kalau tak salah menang banyak anugerah kat India sana termasuklah filem terbaik dan filem box office. Ia bukan seperti cerita-cerita hindi yang lain yang asyik bertemakan cinta dan airmata. 3 Idiots adalah sebuah filem yang lebih bijak dari namanya.

Aku sebenarnya dah berhenti tengok cerita-cerita hindustan kecuali kalau yang diarahkan oleh Karan Johar (pengarah favourite yang kabaret..hahaha). Tapi entah kenapa satu malam aku tak boleh tidur dan terpasang secara tak sengaja sebuah cerita hindustan lakonan Aamir Khan dan Kareena Kapoor bertajuk 3 Idiots. Lepas lima minit aku tengok, aku dah ketawa sorang-sorang macam orang gila sampai kena tegur. Almaklum ketawa pukul 3 pagi, siapa tak terkejut? Hantu tengok pun boleh cabut lari. Hehehe tapi serius, scene-scene dalam cerita ni memang kelakar sangat-sangat.

Sinopsis
Ia mengisahkan tentang Rancho (Aamir Khan) yang masuk ke sebuah kolej kejuruteraan yang elit dipanggil Imperial College Engineering (ICE). Kat situ dia berkawan dengan kawan sebiliknya iaitu Farhan (R. Madhavan) dan Raju (Sharman Joshi). Rancho ni seorang pelajar yang bijak dan ada idea tersendiri tentang hidup. Sikap dia yang agak pelik dan selamba kerek buat dia dibenci oleh dekan kolej dia iaitu Profesor Viru Sahastrabudhhe atau dipanggil ViruS oleh diaorang. Merujuk kepada feel profesor diaorang ni yang memang macam virus pembawa maut. Hahaha…

Virus ni memang anti gila dengan Rancho dan sentiasa cari jalan agar Rancho dibuang. Tapi disebabkan Rancho ni cerdik dan selalu dapat tempat pertama, maka dia tak ada alasan nak buang Rancho, jadi dia tukar strategi dengan kenakan kawan-kawan Ranco iaitu Raju dan Farhan. Dan macam-macam peristiwa lucu berlaku di ICE yang boleh buat sesiapa yang menonton ketawa macam orang gila. Tak caya? Tengoklah…

Part-part lucu dalam 3 idiots
1) Masa Rancho mula-mula datang ke asrama ICE, salah seorang senior panggil untuk ragging sebab semua junior kena tanggal baju. Tapi si Rancho ni selamba badak je lari masuk dalam bilik asrama. Senior tu punyalah marah, siap ketuk pintu bilik dia macam nak roboh. Bila Rancho degil tak nak keluar, si senior ni ugut nak buang air depan bilik Rancho..hehe tapi disebabkan genius bebenor si Ranco ni, dia boleh hulurkan wayar lektrik masa senior dia buang air. Akibatnya? Hehe..mengerbanglah rambut si senior tu..

2) Rancho tegur Virus kononnya ICE kolej yang hanya mementingkan exam untuk dapatkan pekerjaan sedangkan mereka lupa pada keseronokan untuk belajar. Kerana geram dengan komen Ranco, si Virus suruh dia masuk dalam satu bilik kuliah yang dipenuhi pelajar dan ajar dia cara untuk mengajar. Hehe apa yang Rancho buat dia tulis dua perkataan kat papan tulis dan suruh pelajar-pelajar itu termasuk Virus terangkan apa maksud perkataan-perkataan itu dalam masa dua minit. Semua sibuk cari maksudnya termasuklah Virus, padahal kedua-dua perkataan tu tak ada langsung maknanya sebab ia datangnya dari gabungan nama kawan-kawan dia Farhan dan Raju. Hehe malu besar si Virus.

3) Ada seorang pelajar bernama Chatur di kelas mereka yang kerjanya hanya menghafal ilmu dan bukannya memahami. Suatu hari Chatur dapat peluang untuk bagi speech masa Teacher’s Day di kolej mereka. Punyalah si Chatur ni gembira gila. Tapi si Rancho nakal ni dia pergi tukar teks ucapan Chatur. Bila Chatur beri ucapan, satu dewan gelakkan dia. Yalah mana ada orang bagi ucapan hari guru sebut perkataan merogol..hehehe…

4) Tiga sekawan ni pergi redah masuk kenduri kahwin orang sebab nak makan free. Punyalah asyik diaorang dok sibuk mengisi pinggan sampai penuh dengan makanan, baru sedar rupa-rupanya itu majlis perkahwinan anak sulung Virus. Haha apalagi..cabut larilah. Tapi di situ juga Rancho dipertemukan dengan Pia (Kareena Kapoor), anak bongsu Virus yang merupakan student perubatan. So sweet!

5) Yang kelakar lagi, Virus tulis surat pada mak ayah Farhan dan Raju fasal pengaruh buruk Rancho ni konon2nya pada anak diaorang. Macam biasa Ranchor kena pergi rumah kawan-kawan dia untuk dileteri. Sampai kat rumah Raju, filem warna warni terus jadi hitam putih kononnya nak tunjuk rumah Raju ni macam rumah zaman dulu (filem hitam putih)..hehehe..paling best mak Raju bagi diaorang makan roti, tapi pada masa yang sama penggiling roti tu buat garu belakang badan ayah Raju yang tengah sakit. Kikiki…

Kenapa aku suka cerita ni?
a) Sebab cerita ni beri definisi baru pada persahabatan seperti yang terjalin antara Rancho, Farhan dan Raju. Lain dari yang lain!
b) Adegan-adegan dia memang kelakar gila. Aku susah nak ketawa kalau tengok cerita komedi bollywood mari..tapi 3 idiots berjaya buat aku ketawa. I like that!
c) Suka dengan Aamir Khan dalam cerita ni. Bayangkan dalam usia 40an..Aamir Khan nampak berusia awal 20an dengan style rambut dan fesyen pakaian yang ranggi.
d) filem Bollywood 5 stars bagi aku…highly recommended. Nak tengok? Tukar saluran Astro 952 channel box office.

9 comments:

Ilmar Imia said...

Macam menarik je. Nak tengok! Tapi, jangan kata astro, tv pun tak ada...huhu

Unknown said...

sy jua tlh byk kali melayan cite ini! sgguh sy ske cite ini! aamir khan mmg bijaks! n kareena mmg cun!!

Keluduk said...

Lama dah tak tgk cite hindustan nie, kalu lagu ini teringin jua untuk menengoknya. terimasih atas promote filem nie.

Mazni Aznita said...

ilmar,

beli DVD la..cerita ni mmg dijamin best sgt..tgk byk kali pun tak puas2 jugak..

Mazni Aznita said...

ckg keluduk,

klu rasa nak ketawa hilangkan tension..harus tgk movie ni.hehe

m.k.z.e said...

sy suka masa babak terakhir

viewnya nampak cantik

rupanya2 si Ranco adalah....

fadxiora said...

cite best tp bila pk kan tang diorang nyanyi tu... alahaiii

Mazni Aznita said...

mkze : view tu rasanya pki cgi..sbb mcm tak berapa real je..tp sy lebih suka ms pemandangan kt bukit-bukit dgn gaung tu..cantik!

phansukh wangdu..

Mazni Aznita said...

fadxiora :

ahah lagu dia best kan terutama lagu zhoobi dhoobi..

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com