UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, August 6, 2008

Pilihan Hak Mutlak Kita

Hari ni sempat berpesan dengan my student tentang betapa pentingnya kita memilih sendiri jalan hidup yang harus kita tempuh. We choose what we are today! Bukan orang lain tapi diri kita sendiri. Tapi the most important, kita harus bertanggungjawab terhadap apa yang kita pilih. Ramai di kalangan student aku dapati masih ragu-ragu dengan apa yang patut mereka buat pada masa hadapan. Ramai yang lebih suka ambil jalan mudah dengan membiarkan sahaja diri mereka mengikut apa yang telah ditakdirkan untuk mereka selain dari mengambil inisiatif menentukan hala tuju diri sendiri. Tapi sebagai guru, aku cuba menyakinkan mereka yang mereka ada hak untuk memilih apa yang mereka mahu jadi pada masa hadapan.
Sepanjang aku menjalankan tugas di SMKPM, aku dapati kebanyakan student sukar mahu meluahkan perasaan mereka pada guru. Why? Sebab semakin ramai guru lupa yang tugas mereka bukan hanya setakat mengajar di kelas, tapi juga mendekati dan membimbing pelajar tentang nilai-nilai hidup. Mengajar mereka bahawa sentiasa ada pilihan kedua selepas pilihan pertama. Mengajar mereka bahawa jikakalau mereka gagal, sentiasa ada jalan dan ruang untuk mereka menebus kegagalan itu, mengajar mereka bahawa setiap masalah ada jalan penyelesaiannya, juga mengajar mereka mempercayai bahawa aku adalah guru mereka yang akan sentiasa ada untuk mendengar, memahami, bergelak ketawa serta meminta belanja sekali sekala. Itulah tugas guru yang paling utama sebenarnya bagi aku dan kesemua itu tidak boleh diajar dengan rumus dan formula sains dan matematik, atau diajar dengan fakta sejarah atau grammar English, tapi harus diterapkan sebagai salah satu ilmu yang paling penting dalam hidup. Ilmu untuk menjadi pandai semua guru boleh mengajarnya, tapi berapa ramai guru yang boleh mengajar ilmu untuk menjadi manusia berguna atau menjadi manusia yang tahu berdikari?

For all my students, especially kelas 5Dinamik yang akan menghadapi Trial SPM tidak lama lagi. Remember this. Manusia di dunia ini tidak dilahirkan untuk kalah selama-lamanya. Jika kalah sekali, bangkit segera. Jika kalah kali kedua, bangkitlah lebih cepat dari kali pertama dan jika kalah lagi kali ketiga, capailah tangan seseorang dan bangkitlah lebih cepat dari kali pertama dan kedua. Doa cikgu untuk kamu semua and i'm pretty sure...everyone will score better results in coming SPM. Wish u all the luck.

0 comments:

 

Template by Blogger Candy