Sunday, August 24, 2008

Santai Sebelum Sibuk...

Beberapa hari ini setelah aku balik bercuti, mood aku masih baik..so aku habiskan masa dengan membaca beberapa buah buku. Salah satunya ialah buku Hatiku Di Harajuku karya Ramlee Awang Mursyid yang baru sekarang aku dapat beli di MPH MidValley. Selepas itu aku sambung pula bacaan dengan buku-buku Agnes Jessica, penulis Indonesia yang kini menjadi kegilaan aku selepas pertama kali aku membaca buku Dongeng Sebelum Tidur. Buku-buku yang sempat aku cari di Gramedia Jakarta ialah buku-buku karya Agnes iaitu Jejak Kupu-Kupu, Bunga Yang Terbuang serta Sepatu Kaca. Salah satu buku yang lain ialah Lost In Love karya Rachmania Arunita.
Sebenarnya ada banyak lagi buku Agnes Jessica yang aku mahukan sebagai koleksi, tapi entah apa malangnya di Gramedia ketika itu hanya ada tiga buah itu sahaja. Apa yang boleh aku ceritakan tentang Agnes... mungkin yang pertama aku menyukai karya beliau kerana aku merasakan fikirannya sama dengan aku bila menulis. Kami menulis kisah cinta yang mungkin nampak 'fairy tale' bagi seorang yang sukakan realiti, tapi apa salahnya fairy tale jika ia mampu menggembirakan hati. Kedua kerana Agnes juga sama seperti aku seorang 'author teacher' dalam bidang sains, pun sama cam aku jugak. Hehehe... Dan ketiga kerana jalan cerita novelnya sesuatu yang mungkin aku akan tulis jika bukan dia yang menulisnya. Jadi kerana itu aku suka dengan setiap jalan cerita Agnes ini dalam novel.
Paling best membaca ialah Jejak Kupu-Kupu kisah cinta Allisa dan Danu yang bermula semasa Allisa terpaksa menginap di rumah kebajikan setelah ibu dengan ayahnya meninggal dunia. Macam samalah pulak sikit ngan kisah DDH. Tapi sama tak serupa. Di rumah kebajikan tu, Allisa selalu cari fasal dengan Danu, pengelola rumah kebajikan tu. Tapi lama-kelamaan dia suka jugaklah kat Danu tu biarpun ketika tu Danu dah bertunang dengan Catherine.
Lost In Love pun tak sebest JKK tapi orait jugak lah. Kisah Tita yang mengikut keluarganya ke Paris sebab ayah ibunya buka sebuah restoran di sana. Kat sana si Tita ni suka dengan Adit, anak teman ibubapanya. Tapi si Adit ada perangai sombong sikit, jenis yang sesuka hati je nak marah Tita meskipun ketika itu Tita sudah sah jadi girlfriend dia. Kecewa ngan sikap Adit, Tita pun merajuk lalu bawa di ke tengah-tengah kota Paris yang dia langsung tak kenal sesiapa. Tapi di situ dia ditakdirkan bertemu Alex. Teka dengan siapa Tita akhirnya? Harharhar... kalau akulah penulisnya, sah-sah aku akan buat si Tita ni bersama dengan Alex. Tapi penulis cerita ni agaknya jenis setia kut. Last-last Tita kembali semula ke pangkuan Adit. Ceh sembrono betul, sia-sia je aku membaca. Hehehe faham maksud aku kenapa aku lebih suka JJK dari LIL?? Yang lain-lain tu sekarang tengah mencari masa untuk dihabiskan..

No comments:

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com