Wednesday, August 6, 2008

PELITA dan SM NOOR

Petang tadi selepas balik dari sekolah, aku tidur sekejap sementara menunggu untuk tuition sebelah malam. Maklumlah badan memang cepat letih. Sekejap aje aku terus terlelap.Senang pula nak terlelap. Kalau malam pula, aku kelip-kelip sorang diri. Semua orang di rumah dah tidur, aku dok renung siling aje. Penyakit tak tidur malam ni datang lagi tak diundang. Nak menulis, malas tahap dewa.

Dalam keadaan mamai, nampak ayah aku masuk bilik selongkar rak buku aku. Apalah yang dibuat dek lelaki idaman malaya tu belek-belek almari buku aku. Tapi punyalah malas nak bertanya, aku biarkan aje meskipun aku dah nampak dia bawa keluar novel pertama aku DDH. Sekejap lepas mamai aku dah hilang, aku dah terkejut. Naya...janganlah ayah aku tu tunjuk lagi buku tu kat member-member dia. Naik segan aku dibuatnya. Dahlah dia senyap-senyap kirim novel aku tu kat salah seorang member dia di Perak beberapa minggu yang lalu. Puas aku cari salinan novel tu,tapi tak jumpa. Rupa-rupanya kerja ayah aku dalam diam-diam. Pandai sungguh bab-bab macam ni. Habis semua copy DDH aku kena derma kat orang. Aku sorok copy last tu dari dia, tapi jumpa juga dia.

Aku jenguk ke luar bilik, dengar suara orang berbual. Ingatkan member dia, rupa-rupanya tetamu kenalan ayah dengan mak aku...SM Noor. Dia salah seorang penulis sejak zaman aku kecik-kecil dulu. Selain menulis novel, SM Noor ni juga banyak menghasilkan skrip drama untuk Angkasapuri. Rupa-rupanya dia dah ambilalih jawatan presiden PELITA (persatuan penulis terengganu). Dan dia syorkan agar aku masuk persatuan PELITA ni, tapi cam malu jek. Maklumlah orang-orang kat PELITA tu penulis lama Manalah layak aku yang cabuk ni join penulis-penulis lama yang dah gah namanya tu. Lagipun aku ni menulis citer ringan-ringan je, tapi mereka ni menulis tentang tema yang lebih berat. Tapi menurut SM Noor, ada seorang lagi penulis di Terengganu ni yang aktif menulis, katanya namanya Normah dari Marang Terengganu. Aku pun garu kepala sekejap. Confuse! Samakah Normah yang ini dengan penulis yang pernah dikatakan oleh seorang kenalan aku? Kalau ada sesiapa yang mengenali si penulis bernama Normah ini, hope so sangat bantu aku menghubungi beliau. Teringin nak mengenali siapa dia sebenarnya.

No comments:

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com