UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, September 1, 2010

Raya Dah Tiba!


Rasa macam baru aje lepas raya, tiba-tiba raya datang balik. Masa memang berputar sekejap sahaja sekarang ini. Tup-tup aje, bulan puasa pun dah nak berakhir, akan menjelma dalam masa singkat acara makan-makan yang paling best dalam sejarah. Tahun ni juga aku dan family beraya dalam keadaan yang lebih baik sebab empat-empat adik aku dah bekerja kecuali si bongsu. Kiranya semuanya ada duit sendiri dan masa ni la amalan berkongsi sama rata menyediakan kelengkapan berhari raya itu begitu kuat terasa.

Seperti biasa, pakaian raya untuk aku dan keluarga dah lama disiapkan. Mungkin sebab dah banyak kali terkena kes baju raya tak siap-siap sampai time raya. Hehehe…kiranya kami ni dah WAJIB kena beringat sebelum terkena lagi.Kuih raya pun baru kejap tadi kami ambil. Ayah aku menggeleng tengok kuih raya berkotak kat dapur. Katanya boleh bawa masuk dalam keretapi..sure keretapi tu pun boleh penuh dipenuhnya. Itu belum masuk lagi kuih raya yang my sis Ala mungkin bawa balik dari Pekan. Atau kuih raya sponsor dari Aiza, another sis. Pendek kata meriah dengan kuih-muih je. Makannya tidak! Tapi dah realiti sejak berzaman, kuih raya hanya untuk hidangan tetamu, atau untuk dibawa ke sekolah jika ada majlis atau yang sewaktu dengannya. Apa-apa aje lah.

Tahun ni kami tukar langsir jugak. Bukan apa, dah tiga tahun tak tukar. Bukan membazir ke apa, cuma kami pentingkan keceriaan di dalam rumah. Cuma ada la kes kelakar sewaktu aku ambil langsir yang dah siap. Bila nak pasang untuk ‘test’..tengok-tengok tak padan. Ada yang pendek dan ada yang panjang. Pendek kata semuanya silap. Mak aku dah berleter panjang. Aku dah pening-pening lalat. Dalam hati apasal la kak Ani jahit lintang pukang ni? So aku pun bawaklah semula langsir tu pada tukang jahitnya. Dia kata dia dah jahit ikut ukuran yang aku bagi. Lepas tu dia pun tunjuk kat aku. Panjang berapa, lebar pun berapa semuanya sama aje macam yang dia tulis dan macam ukuran yang aku bagi kat dia. Puas kitaorang fikir apasalah langsir tu jadi macam tu. Tengah-tengah fikir tu, aku pun dah kuciwa sikit..dalam hati fikir alamak tak dapatlah aku beraya aku dengan langsir baru tu. Dekat setengah jam fikir baru kitaorang tahu apa yang salah. Aku ketawa macam nak rak. Kelakar sungguh. Rupa-rupanya aku bagi ukuran panjang dan lebar betul dah. Memang ikut formula matematik antarabangsa pendek kata. Tapi tukang jahit kat terengganu ni rupa-rupanya guna formula matematik yang berbeza. Ada ke panjang aku tu = labuh kain dari atas ke bawah (dia). Manakala lebar aku tu = panjang dari kanan ke kiri (dia) Hahaha…cuba korang semua fikir mana satu yang betul?


My sis kata kalau ikut matematik memang aku yang betul. Sepatutnya panjang tu ukuran dari kanan ke kiri atau kiri ke kanan. Lebar tu sepatutnya dari atas ke bawah atau bawah ke atas. Dalam formula matematik kita ada rumus panjang (P) x lebar (L) kalau nak cari luas sesuatu benda. Kiranya kalau ada perbicaraan kat makhamah aku yang betul. Tapi kak Ani ni kira terbalik. Sebab kata dia selama ni memang dia ukur begitu. Mak aku pun kira macam tu sebenarnya. Even makcik aku pun ukur sama macam tu. Aku dah penat dah argue cakap yang formula yang diaorang guna tu sebenarnya tak betul langsung. Hehe tapi tak ada faedah kerana rata-rata orang perempuan di Kuala Terengganu ni menggunakan formula sama mcm diaoarang. Huhu patutlah ukuran langsir aku tu salah. Adoii la…tak tahu nak gelak ke tidak lagi ni! Raya ada seminggu lagi, langsir pulak kena baiki.
Tahun ni jugak kami adik beradik nak buat raya yang bertema. Kalau raya pertama kami nak hidang tradisional food macam nasi dagang, satay, rendang dan kuih-muih. Second raya kami buat western food, macam spagetti bolognaise dan carbonara. My sis khabarnya nak buat sushi. Third day raya pulak cadangnya nak buat barbeque. Haha dasyat sungguh! Semua orang gila nak makan aje sekarang ni.Padanlah badan semua orang tengah membesar termasuk aku.

Tapi apa-apa pun aku harap raya ini memberi seribu erti buat aku. Dapat bersama-sama ahli keluarga menyambut hari raya adalah sesuatu yang manis dan bermakna. Mungkin aku kurang gemar berjalan-jalan sewaktu raya, tapi aku sebenarnya sukakan hari raya. Buat ahli keluarga, saudara mara jauh dan dekat, teman-teman sekerja, teman-teman lamaku, pelajar-pelajar yang ku kasihi, teman-teman penulis, pembaca-pembaca novelku dan pengunjung tetap blog Anita Aruszi, blog Gedung Novella dan blog Rumah Fantasi, di sini aku memohon seribu kemaafan andai kata ada yang tersilap kata atau tersilap perbuatan. Sebagai manusia biasa, aku tidak lari dari melakukan pelbagai kesilapan. Selamat Hari Raya Aidilfitri diucapkan. Maaf Zahir dan Batin..

3 comments:

Wild Cherry said...

Wah sedapnye makanan utk raye nanti... Rase mcm nak pegi raye je kat umah kak Nita.. hehehe

Anita Aruszi said...

eh jom lah datang..k nita dah tayang dah menu raya tu maknanya nk jemput org datang la tu..hehe..jemput cherry nanti k nita jamu macam-nmacam..

Wild Cherry said...

Hehehe... Tp umah kak nita jauh la...

 

Template by Blogger Candy