UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Tuesday, February 10, 2009

Bengkel Penulisan

Lepas satu..satu kerja yang datang. Kelam kabut aku nak membuatnya. Terkejut juga bila aku dapat surat dari Jabatan Pendidikan agar menghadiri satu bengkel pembinaan bahan penulisan bertempat di Hotel Midtown pada 16 hb ini. Asalnya aku telah dimaklumkan oleh Cikgu Wan Rosdi berkenaan hal ini, tapi seingat aku dia hanya meminta aku menulis satu kisah berkait dengan pengalaman P&P di sekolah. Tak pula disebut yang aku akan dihantar ke bengkel berkenaan dan diwajibkan membawa satu draf bahan penulisan yang telah siap. Kelam kabut aku wei. Hari ni dah 10 hb, bengkel itu diadakan pada 16hb. Aku menggaru kepala. Satu apa aku tak buat lagi. Sempat ke siap?
Sebenarnya seronok juga kalau dapat pergi ke bengkel ni yang turut dihadiri oleh ramai penulis-penulis bergelar guru di Terengganu ni. Best sebab boleh kenal mereka semua. Tapi yang tak bestnya sebab kena sediakan bahan penulisan tentang guru samaada dalam bentu garapan pengalaman sendiri atau dalam bentuk kreatif. Aku kalau bab-bab buat cerpen ni lemah sikit. Takde idea!
Dulu masa sekolah, aku selalu juga menulis cerpen. Dan banyak juga cerpen-cerpen aku ketika itu dibaca oleh teman-teman. Tapi setelah lama aku tinggalkan alam cerpen dan beralih ke alam novel, ia dah jadi terlalu susah untuk aku mengarang balik. Mesti ramai yang kata..kalau dah buat novel, takkan ada masalah untuk buat cerpen. Kat sini korang silap besar. Kalau ada orang biasa menulis novel, mesti faham dengan maksud aku ni. Kalau kita menulis novel, kita akan menulis aje dan tak perlu bimbang dengan perkembangan jalan cerita novel tu. Panjang ke pendek ke akan diedit kemudian. Tak susah. Tapi kalau menulis cerpen, kita kena hadkan jalan cerita dan panjang tulisan tu. Maksudnya jika double spacing, mesti antara 12 - 15 mukasurat sahaja. Paling-paling banyak 18 mukasurat. Fasal limit ni la yang buat aku pening, sesak nafas dan susah nak fikir apa benda yang aku nak tulis? Pengalaman aku fasal sekolah? Tak terasa pun ianya semenarik itu untuk diabadikan dalam cerpen. Huwahhh..habislah aku kali ni.

Dengar cerita projek Pengkisahan Guru (Teacher Lore) ini akan diabadikan sebagai tribute kepada Mantan Timbalan Menteri Pelajaran, arwah Dato' Razali Ismail mengenangkan jasa-jasa arwah sendiri yang pernah bergelar pendidik dan penyumbang kepada dunia pendidikan tanahair terutamanya di Terengganu sendiri.

P/S : Aku hanya ada 6 hari untuk siapkan draf cerpen ni. Tapi rasanya aku kena guna 4 hari darinya untuk refresh balik otak yang dah berkarat ni dan perah otak cari idea untuk tulis apa. Tapi rasanya dua hari dari empat hari tu, apa pun tarak....hehehe aci tak datang bengkel tu bawa badan aje?

0 comments:

 

Template by Blogger Candy