Sunday, November 23, 2008

Back to Routine


Dah empat malam berturut-turut aku tak boleh tidur. Editing HR baru sahaja selesai tapi mata aku dah terbiasa dengan perubahan waktu 'vampire' aku ni. Istilah ayah aku ialah 'burung hantu'. Ada ke aku ni dikatakan burung hantu sebab tak tidur malam. Hahaha suka hati dia aje...tapi inilah rutin harian aku beberapa tahun yang lalu sewaktu aku disahkan mengidap insomnia yang menjadikannya salah satu sebab aku menjadi seorang penulis. Selalu juga aku kena tegur dek saudara mara yang kata susahnya nak jumpa aku waktu siang. Heheheh..abis yang ko datang waktu siang tu apahal. Cuba kau mai lawat aku waktu tengah malam, sure ada punya...


Tapi tak bagus ke kalau ada seorang ahli keluarga anda yang mengalami masalah tidur macam aku ni? Sewaktu family aku berada di Kuantan Pahang, ayah aku sewakan rumah kami ni pada pelbagai jenis family. Kali terakhir kalau tak salah keluarga polis berpangkat agak besar jugalah dalam pasukan polis. Dan sejak beberapa tahun yang lalu, kawasan rumah aku ni dikatakan satu kawasan yang agak 'keras' jugalah. But jangan kecewa, bukan 'keras' yang itu tapi keras kerana dikatakan kawasan taman perumahan aku ni selalu jadi sasaran pecah rumah. Dan anehnya sewaktu keluarga polis itu menetap di rumah aku yang sekarang ni, rumah ni dah kena pecah banyak kali. Pelik juga bila dengar rumah polis kena pecah. Await depa ni tidur tak kunci rumah ke? Macam nak ketawa pun ada juga. Kalau setahun dua kali kena pecah takdelah kami nak mengata. Ini sebulan sampai dua tiga kali. Rasa macam nak salute aje pencuri profesional ni yang berani pecah masuk rumah ASP polis.


Sebab tu bila family aku pindah masuk rumah kami, ramai yang mengingatkan tentang sejarah rumah ini. Tapi alhamdulillah setelah beberapa tahun kami masuk, belum pernah sekalipun rumah kami jadi sasaran. Mungkin kerana berkat ayat-ayat kursi yang kami kerap baca sebelum tidur agaknya. Ataupun kerana si pencuri itu tidak ada keberanian untuk pecah masuk kerana takut terserempak dengan aku yang tak pernah tidur malam agaknya. At least itulah yang menjadi usikan family aku suatu ketika dahulu. Bayangkan pukul 3 atau 4 pagi sewaktu orang lena, aku pula ke hulu ke hilir buat macam-macam kerja. Kadang-kadang memasak pada waktu-waktu begini. Kadang-kadang bercakap sorang diri. Ketawa pun sorang diri (bukan sbb sinting, tapi ketawa sebab tengah tengok comedy movie time tu). Siapa yang cuba nak pecah masuk pun kena fikir dua tiga kali. Ayah aku patut bagi upah sebab secara tak langsung aku dah guard rumah kami ni. Rasanya aku patut minta upah tu..hehehe!


Rasanya setahun yang lepas aku dah boleh tidur semula macam orang normal. Tapi sejak dua bulan yang lepas, masa tidur aku dah kucar kacir. Kadang-kadang penat aku datang tiba-tiba. Pernah aku tertidur kat sekolah sehingga pukul 5 petang. Peliknya aku tak tahu bila aku mula tidur. Kejadian ni dah berlaku beberapa kali juga. Sehinggalah beberapa hari yang lepas aku menonton sebuah movie di KBS bertajuk 'Loveholic'. Isi cerita itu berkenaan seorang guru yang mengidap satu penyakit yang dipanggil Narcolepsy kalau tak salah aku. Cerita itu buat aku terfikir, apakah aku juga salah seorang pengidap Narcolepsy?? Harap-harap tidak!

2 comments:

Farahusain said...

Salam Nita,

Amboi, lama betul tak jenguk kat sini. Masuk je tadi terus ternampak gambar graveyard tu dah terkejut. Tgk pulak tajuk back to routine. Ingatkan Cikgu Nita kita ni jadi guard cemetery. Hehehe..Rupanya dia ada insomnia. Jgn risau lah Nita, awak bukan pengidap Narcolepsy. Pengidap Narcolepsy ni akan tidur tak kena tempat, mengantuk tak ikut masa (waktu siang) and yang paling worst dia boleh pass out tiba-tiba je. Tapi insomnia ni kalau tak dikawal susah juga nanti tau. Take it from me, pengidap acute insomnia. Tahap serius ni.Saya boleh berjaga lebih 24 jam tanpa tidur and worst masa zaman kat u dulu, saya kena ambil ubat dari doctor sebab 2 hari tak dapat tidur. Bukanlah tak tidur langsungkan, tapi saya just dapat lelapkan mata selama 4 jam dalam masa 2 hari. Mata dah sembab sangat, kepala dah pening, tu yang parent saya bawa jumpa doktor. Kenalah makan ubat tu buat beberapa ketika, Tapi sekarang alhamdullilah lah, w/pun still insomniac lagi tapi tak lah worst macam dulu. Skg ni paling teruk pun saya tidur pukul 4-5 pagi. Entahlah, tak tau sampai bila mcm ni. Tapi nasib baik tak memudaratkan kesihatan.hehehe

Unknown said...

kikiki..kelako la n3 kali ni..jadi guard part-time la skrg ni yer..hehe.kalu Jue ni..asal kul 12 je nk tido..asal nk tido jer kul 12.tapi kalau lebih dari kul 12 mmg susah nk lelap la...tapi selalunya gagal masa kul 12 tu..hehehe.

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com