Thursday, September 25, 2008

Menjelang Raya

Kemungkinan besar pada 1 oktober ini kita semua akan menyambut hari lebaran Aidill Fitri. Rumah aku dah macam tongkang pecah dengan sesi mengemas yang dijalankan secara sekerat-sekerat. Tapi rutinnya dua tiga hari nak raya barulah adegan kemas mengemas ni jadi serius. Tengah menanti kepulangan adik aku zura yang akan drive sendiri dari kampusnya bertemankan kawan-kawanya.
Tadi lepas habis sekolah, kak Paridah ajak shopping kuih raya. Tapi aku memang pantang pergi shopping kuih raya ni. Mana taknya, semuanya nak dibedal tak muat mulut. Tapi dah janji dengan diri sendiri dah, tak nak beli banyak sgt biskut raya. Last-last dia beli empat lima balang, aku terikut sekali beli dua balang. Yang kelakarnya tadi beli rempeyek dua bungkus dengan Kak Mahani. Kebetulan pulak aku dengan kak Paridah, dua-dua uzur...tiba-tiba borak fasal rempeyek, teringin lak nak rasa rempeyek kak Mahni tu best ke tak? Kitaorang berdua pun apa lagi, buat projek merasa rempeyek dalam bilik akses. Itupun setelah memastikan line kiri kanan clear. Haahaaha nakal betul. Konon nak merasa, tapi dah setengah bungkus rempeyek tu kitaorang habiskan. Mujur student-student semua ada aktiviti kat surau sekolah sempena raya ni.
Lagi best, bila sekolah announce boleh balik awal. Semuanya ribut berkemas sebab excited sgt nak cuti raya. Tapi dekat tengah jalan nak balik, aku mengucap banyak. Woitt kuih rempeyek aku tertinggal kat sekolah lorrr...hihihik, kak Paridah gelak guling dengar aku cerita fsl rempeyek aku ada lagi kat sekolah. Itulah siapa suruh kau tibai rempeyek tu sebelum masanya tiba? padan muka aku!! Entah bila la aku nak patah balik ke sekolah ambil kuih tu?? Hmmm..nasib-nasib.
Buat teman-teman blog serta teman-teman forum, aku nak ucapkan terima kasih tak terhingga atas sokongan kalian. Maaf nama tak disebut kerana kalau nak sebut satu persatu sangatlah ramainya. Minta maaf naa kalau ada salah dan silap atau terkasar gurau. Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Maaf, Zahir dan Batin. Semoga ukhwah antara kita akan terus terjalin dari masa ke semasa.
Salam sayang..
Anita Aruszi
4.44 petang
25hb September 2008

Tuesday, September 9, 2008

Penantian Yang Kini Berakhir


BUNGA SYURGA

Terbitan : Kaki Novel Enterprise
Price : RM23
(keluaran Oktober 2008)


At last...keluar jugak Bunga Syurga aku ni setelah hampir setahun menanti. Thanks to Kaki Novel Enterprise yang sudi terbitkan novel ini untuk keluaran Bulan Oktober. Sejak seminggu yang lalu, aku dah menatap cover BS ni, tapi tak boleh dipublishkan lagi selagi belum dirasmikan oleh Kaki Novel di laman web mereka. Syukur alhamdullilah, tercapai juga hasrat untuk melihat Bunga Syurga dalam versi cetak. Tapi lucunya cover kali ini juga berwarna biru sama seperti yang asal. Mungkin sememangnya warna biru sudah menjadi satu kemestian untuk novel aku kali ini.

Sunday, September 7, 2008

Memori Negara Serumpun

Hmm entah apa yang nak dicatatkan ya...lagipun dah tiga minggu aku balik dari sana...fikiran pun dah jadi suam-suam kuku. Tapi tadi sempat belek-belek friendster budak bertiga ni.

Antara ketiganya..hanya Ben yang tidak mengupload gambar. Aiza ngan baya rupa-rupanya dah buat album perjalanan kami dalam friendster masing-masing. Bila ditanya aku bila lagi, ntahlah.. (jawab ngan muka toya. hehehehe). Tapi hari ni tergerak hati pula nak merakamkan kenangan kami semua semasa di sana.

Day 1, kami bertolak ke LCCT tepat pukul 4.00 pagi. Ben drive ke Seremban, sbb kat sana dia minta temannya hantarkan kami ke LCCT untuk flight pukul 7.05. Dalam perjalanan, kami sempat singgah gerai mamak pukul 5.00 pagi makan nasi lemak ngan kopi o. Mana taknya...sebab semuanya excited nak pergi...boleh kata semua orang tak leh tidur malam sebelum tu. Yang lelap hanyalah adik aku yang tepi longkang pun dia boleh tidur. Hehehe..Pukul 7.05, memasing dah masuk dalam flight. Tapi await pulak tayar kapal terbang bocor ka? Pukul 8.30 baru flight jalan. Sampai kat sana Pak Basuki, the handsome one dah menanti. Kami dibawa melawat Taman Fantasi Anchol. Tiket dia RM35 kita. Walaupun mahal tapi berbaloi. Bestnya kat sana sebab dapat tengok pertunjukan Singa Laut, Ikan Paus dan macam-macam lagi. Bermulalah sesi gambar-bergambar yang paling hebat di abad nih. Yang paling suka bergambar dah tentulah Ben. Hampir semua muka dia terselit dalam gambar-gambar kami.

Lepas tu kami singgah di Cempaka Emas, sebuah pusat beli belah.Kata Pak Basuki, ramai orang suka ke Mangga Dua di Jakarta, padahal barang-barang yang murah ada di Cempaka Emas. Lepas shopping buku di Gramedia, kami jalan-jalan di sekitar Cempaka Emas. Memang murah barang-barang di situ, tapi mungkin mood shopping kami belum muncul. Kat sini pun ada Giant, tapi anehnya kosong je. Rasanya mungkin sebab kebanyakan mereka kat sini tak mampu membeli belah di Giant agaknya. Aku dan Aiza sempat tibai perkakas-perkakas Maybelline kami yang hanya RM28 kat sini, berbanding kat Malaysia dah sah-sah harganya RM46 ke atas. Kemudian, kami pergi soru tengahari. Masa nak pesan makanan, semua confuse sebab semua tak tahu apa ke benda yang kami boleh makan kat situ. Last-last Pak Basuki juga yang tolong order. Tapi bila sampai lauk, kami terkejut beruk tengok ayam goreng bersama kepalanya sekali dalam pinggan. Hahaha.. Malamnya selepas makan Seafood, kami check in di Batavia Hotel. Hehehe cantik hotel ni, besar pulak tu. Acara bebas.
Day 2, lepas sarapan kat Batavia...Pak Basuki jemput di mana lepas ni kami nak ke Puncak. Tapi dalam perjalanan kami sempat singgah ke Monas, tugu kebanggaan rakyat Indonesia. Di sepanjang perjalanan kami bertemu dengan perarakan di mana menurut Pak Basuki, Indonesia akan menyambut hari kemerdekaan pada 18 Ogos, iaitu hanya beberapa hari saja. Then, kami bergerak ke destinasi kedua iaitu Taman Budaya Indonesia, di mana ditempatkan banyak model rumah-rumah Indonesia mengikut region. Tapi tak larat nak pergi semua. Kami hanya sempat melawat Rumah Bali, Minang dan Yogja. Kat sana aku dah mula beli cenderamata-cenderamata untuk di bawa pulang. Kami makan hidangan Nasi Padang kat sebuah restoran. Sedap sangat! Lepas tu kami teruskan perjalanan ke Taman Safari. Best taman ni tau sebab boleh bagi makan binatang melalui tingkap kereta sahaja. Patutlah Pak Basuki suruh kami beli lobak kecil yang dijual di sepanjang perjalanan. Kebanyakan binatang kat sini bebas bergerak kat mana saja mereka suka. Even harimau pun mereka tak kurung, cuma kita tak dibenarkan buka tingkap kereta..then lepas tu kami pergi ke Gunung Berapi Tangkuban Perahu di mana sepanjang perjalanan, Pak Basuki tak habis-habis cerita fasal lagenda Sankuriang yang jatuh cinta pada ibunya sendiri. Kiranya gunung Tangkuban Perahu tu ada lagendanya sendiri la. Singgah kat masjid atas bukit (aku dah lupa nama daa) untuk tunaikan solat. Then kami balik ke Hotel Surya Indah. Lepas makan malam, kami keluar pergi makan jagung bakar ngan air kopi kat warung-warung kecil di Puncak. Malamnya kami berkaraoke di Surya Indah sampai pukul 12 malam. Heheh yang paling kuat melalak, aku ler...semua lagu indon aku tibai nyanyi. Reti tak reti tolak tepi.

Day 3, kami bertolak ke Bandung. Jumpa beberapa rombongan malaysia dalam perjalanan. Kami singgah beli makan segera di Cianjur. Banyaknya biskut cam nak beli semua. Hahaha. Perjalanan kami lancar je tapi semakin bertambah sejuk. Rupa-rupanya baru aku tahu Bandung tu sejuk tempatnya, mungkin sebab terletak di tanah tinggi. Kami di bawa Pak Basuki untuk shopping-shopping di Factory Outlet yang memang banyak sekali. Aku sempat beli beg tangan di Elizabeth House dan beli baju serta dompet untuk saudara mara. Sebelum tu kami juga singgah ke Rumah Batik yang khabarnya tempat ekslusif untuk pelancong-pelancong. Tapi tak banyak yang menarik kat Rumah Batik. Then lepas tu kami pergi makan tengahari yang cukup enak sebelum sambung shopping. Lepas tu makan lagi. pendek kata kat Bandung tu tak ada istilah hayati suasana, kepala asyik ingat nak shopping aje. Check in di Hotel Ahadiat yang berupa cottage yang mengadap ke arah sebuah tasik. Pemandangannya boleh tahan menarik juga.
Day 4, lepas sarapan di hotel Ahadiat, kami sempat bershopping sekali lagi sementara menanti waktu pulang ke Kuala Lumpur lebih kurang pukul 12 tengahari. Sempat bertukar-tukar hadiah dengan Pak Basuki yang sabar melayan kerenah kebudak-budakan kami ni. Sampai di KL pukul 3.30 petang. Kawan Ben jemput kami tapi lepas tu kami tak terus pulang ke rumah, sebaiknya ambil keputusan ke Kajang kerana tiba-tiba saja aku nak makan sate kajang. Hehehe..itu jerlah report yang sempat. Kalau tulis panjang-panjang kan...blog ni kena kuarantin plak...bagaimana pun memang best sesekali berjalan kat sana. Percutian seterusnya insya allah akan dirancang dalam masa terdekat. Salam sayang Anita Aruszi

Wednesday, September 3, 2008

Bingkisan dari Jakarta

Beberapa hari ni aku gian sikit menunggu bungkusan dari Jakarta sampai. Tak sangka hari ni penantian aku berakhir apabila aku dapat panggilan dari rumah. Rupa-rupanya kiriman novel-novel Agnes Jessica sudah sampai. Percaya atau tidak semua novel-novel ini dikirim sendiri oleh Agnes Jessica si penulisnya.
Minggu sudah kami sempat ngobrol-ngobrol guna sms dan email tentang novel-novelnya. Secara bercanda aku katakan aku sudah gila angau dengan novel-novel beliau. Sebenarnya bukan bercanda tapi memang ya aku dah jadi kemaruk dengan kisah-kisah cinta Agnes. Tak sangka beliau telah menghasilkan berpuluh buah novel cinta yang aku kira sangat menarik untuk dibaca. Sayangnya novel-novel beliau tidak dipasarkan di sini. Bila ditanya berapa yang aku ingin baca, jadi aku namakan sepuluh buah novel-novel beliau yang aku gagal mendapatkannya di Gramedia ketika berkunjung ke Jakarta beberapa minggu sudah.
Tapi hari ni excited dan kemaruk aku dah jadi terharu pulak. Bungkusan yang dihantar oleh Agnes mengandungi sembilan buah novel-novel beliau yang membuatkan aku sangat-sangat gembira. Thanks Agnes for your kindness. I really appreciate it...

Monday, September 1, 2008

And I Hate You So

Boring punya fasal, aku sempat menonton sebuah movie Hong Kong bertajuk 'And i Hate You So'. Mula-mulanya tengok sekadar mahu hilangkan mengantuk, tapi awalan cerita yang agak menarik membuatkan aku terus menonton. Kisahnya simple sahaja berkaitan pertemuan antara dua insan bertelagah hanya kerana sebuah rekod lagu lama.

Kisah Lulu Ng dengan Cheung Yung yang menghiburkan dan agak kelakar sebenarnya. Lulu Ng seorang columnis sebuah akhbar yang hidupnya menulis..menulis dan menulis. Dia yang baru ditinggalkan kekasih menjalani hidup seharian di sebuah apartment bersepah yang menjadi sarang tikus dan lipas. Tapi kunjungan Lulu Ng ke sebuah kedai menjual barang-barang terpakai menemukan dia dengan sebuah rekod lama yang pernah dihadiahkannya pada bekas teman lelakinya CH. Sememangnya dia marah kerana CH dengan mudah membuang rekod lagu yang menjadi lambang percintaan mereka. Dia akhirnya cuba membeli rekod tersebut, malangnya rekod itu telah dibeli seorang DJ bernama Cheung Yung yang handsome, lebih bersih dari Lulu tetapi angkuh dan punya keyakinan diri yang tinggi.

Kerana marah Cheung Yung tidak mahu menjualkan rekod itu kepadanya, membuatkan Lulu sakit hati dan menghentam kredibiliti Cheung Yung sebagai Dj di ruangan kolum yang ditulisnya. Apabila Cheung Yung terbaca, dia pula naik marah dan seterusnya menjadikan radio sebagai alat untuk menghina Lulu. Dan sejak itu bermulalah perang kolum dan radio sehingga menarik perhatian audiens. Masalahnya hanya satu sahaja...kedua-duanya tidak mahu mengalah sedangkan yang direbutkan hanyalah rekod lama yang murah sahaja.

Moral story ni kat sini ialah supaya kita lebih menghargai orang yang berada di hadapan kita, lebih dari orang yang telah pergi. The past is past, tetapi dalam movie ini Luna tidak mahu melepaskan kenangan cinta pertamanya terhadap CH meskipun masih ada Cheung Yung. Apa yang menarik hati aku ialah satu dialog antara Luna dan CH di dalam teksi dalam perjalanan ke airport.
Luna : Kau masih ingat kenapa kita berpisah dulu?
CH : Entahlah, sudah lama. Aku sudah tidak ingat. Apakah kerana kita bergaduh?
(Luna menggelengkan kepala)
Luna : Bukan, sebabnya ialah kerana kita sudah berhenti bergaduh seperti di awal pertemuan. Kita tidak pernah lagi bergaduh sewaktu menonton wayang bersama. Kita juga tidak bergaduh semasa makan bersama. Sehingga akhirnya kita lupa kewujudan antara kita berdua.

p/s : mungkin benar kata orang, pergaduhan bukan bermakna membenci tetapi sebenarnya menyayangi. Kerana itu ada kata-kata yang menyebut, "perasaan benci adalah perkataan yang paling dekat dengan cinta."Renung-renunglah...

Puasa Yang Membawa Berkat

Salam Muslimin dan Muslimat
Seterusnya Mukminin dan Mukminat
Ramadan penuh dengan berkat
Bagi meningkatkan amal ibadat
Bertaraweh menambah fadhilat
Ttilawah alQuran mesti ditingkat
Qiyamulail di malam yang pekat
Lupa jangan membayar zakat
Puasa membuatkan badan sihat
Fikiran lebih cerdas dan hebat
Tetapi ada beberapa syarat
Kurangkan makanan tak berkhasiat
Nasi, kueh, pulut tinggi karbohidrat
Jangan bedal banyak sangat
Nanti taraweh badan jadi berat
Nak rukuk pun agak lambat
Nak bertahajud pun tak larat
Sahur pun terlepas dah lewat
Buka dengan kurma dan salawat
Dan buah yang banyak serat
Kemudian tunaikanlah dahulu solat
Jamahlah sedikit kalau lapar sangat
Ikutlah amalan Rasul dan para sahabat
Semoga sihat akal, ruh dan jasad
Baharulah puasa yang membawa berkat
Penuh dengan hidayah dan nikmat
Jauhilah terus dari amalan maksiat
Terutama sekali mengata dan mengumpat
Di pasar, di ofis, atau ditengah masyarakat
Makan rashwah pun tak akan selamat
Tak berkat rezeki dunia wal akhirat
Pakailah pakaian sopan menutup aurat
Elakkanlah pakai baju nampak pusat
Terlalu seksi atau terlalu ketat
Hindarilah amalan kurang sehat
Yang tidak membawa faedah buat umat
Seperti main dam di kedai kopi Pak Saat
Atau pergi lepak di bawah jejambat
Pantang awek lalu semuanya dingorat
Yang bertudung atau berambut karat
Elakkan bergelimpangan di surau pejabat
Malu kat orang yang belum bersunnat
Puasa sebenarnya membuatkan kita sehat
Bukan letih atau lembik tak larat
Faqir-miskin dibantu dengan zakat
Semoga mereka dapat sedikit nikmat
Ajar keluarga berjimat-cermat
Dan tingkatkan amal ibadat
Keredhaan Allah itulah matlamat.
Kredit to ; Keris Silau

Sunday, August 24, 2008

Santai Sebelum Sibuk...

Beberapa hari ini setelah aku balik bercuti, mood aku masih baik..so aku habiskan masa dengan membaca beberapa buah buku. Salah satunya ialah buku Hatiku Di Harajuku karya Ramlee Awang Mursyid yang baru sekarang aku dapat beli di MPH MidValley. Selepas itu aku sambung pula bacaan dengan buku-buku Agnes Jessica, penulis Indonesia yang kini menjadi kegilaan aku selepas pertama kali aku membaca buku Dongeng Sebelum Tidur. Buku-buku yang sempat aku cari di Gramedia Jakarta ialah buku-buku karya Agnes iaitu Jejak Kupu-Kupu, Bunga Yang Terbuang serta Sepatu Kaca. Salah satu buku yang lain ialah Lost In Love karya Rachmania Arunita.
Sebenarnya ada banyak lagi buku Agnes Jessica yang aku mahukan sebagai koleksi, tapi entah apa malangnya di Gramedia ketika itu hanya ada tiga buah itu sahaja. Apa yang boleh aku ceritakan tentang Agnes... mungkin yang pertama aku menyukai karya beliau kerana aku merasakan fikirannya sama dengan aku bila menulis. Kami menulis kisah cinta yang mungkin nampak 'fairy tale' bagi seorang yang sukakan realiti, tapi apa salahnya fairy tale jika ia mampu menggembirakan hati. Kedua kerana Agnes juga sama seperti aku seorang 'author teacher' dalam bidang sains, pun sama cam aku jugak. Hehehe... Dan ketiga kerana jalan cerita novelnya sesuatu yang mungkin aku akan tulis jika bukan dia yang menulisnya. Jadi kerana itu aku suka dengan setiap jalan cerita Agnes ini dalam novel.
Paling best membaca ialah Jejak Kupu-Kupu kisah cinta Allisa dan Danu yang bermula semasa Allisa terpaksa menginap di rumah kebajikan setelah ibu dengan ayahnya meninggal dunia. Macam samalah pulak sikit ngan kisah DDH. Tapi sama tak serupa. Di rumah kebajikan tu, Allisa selalu cari fasal dengan Danu, pengelola rumah kebajikan tu. Tapi lama-kelamaan dia suka jugaklah kat Danu tu biarpun ketika tu Danu dah bertunang dengan Catherine.
Lost In Love pun tak sebest JKK tapi orait jugak lah. Kisah Tita yang mengikut keluarganya ke Paris sebab ayah ibunya buka sebuah restoran di sana. Kat sana si Tita ni suka dengan Adit, anak teman ibubapanya. Tapi si Adit ada perangai sombong sikit, jenis yang sesuka hati je nak marah Tita meskipun ketika itu Tita sudah sah jadi girlfriend dia. Kecewa ngan sikap Adit, Tita pun merajuk lalu bawa di ke tengah-tengah kota Paris yang dia langsung tak kenal sesiapa. Tapi di situ dia ditakdirkan bertemu Alex. Teka dengan siapa Tita akhirnya? Harharhar... kalau akulah penulisnya, sah-sah aku akan buat si Tita ni bersama dengan Alex. Tapi penulis cerita ni agaknya jenis setia kut. Last-last Tita kembali semula ke pangkuan Adit. Ceh sembrono betul, sia-sia je aku membaca. Hehehe faham maksud aku kenapa aku lebih suka JJK dari LIL?? Yang lain-lain tu sekarang tengah mencari masa untuk dihabiskan..

Wednesday, August 6, 2008

PELITA dan SM NOOR

Petang tadi selepas balik dari sekolah, aku tidur sekejap sementara menunggu untuk tuition sebelah malam. Maklumlah badan memang cepat letih. Sekejap aje aku terus terlelap.Senang pula nak terlelap. Kalau malam pula, aku kelip-kelip sorang diri. Semua orang di rumah dah tidur, aku dok renung siling aje. Penyakit tak tidur malam ni datang lagi tak diundang. Nak menulis, malas tahap dewa.

Dalam keadaan mamai, nampak ayah aku masuk bilik selongkar rak buku aku. Apalah yang dibuat dek lelaki idaman malaya tu belek-belek almari buku aku. Tapi punyalah malas nak bertanya, aku biarkan aje meskipun aku dah nampak dia bawa keluar novel pertama aku DDH. Sekejap lepas mamai aku dah hilang, aku dah terkejut. Naya...janganlah ayah aku tu tunjuk lagi buku tu kat member-member dia. Naik segan aku dibuatnya. Dahlah dia senyap-senyap kirim novel aku tu kat salah seorang member dia di Perak beberapa minggu yang lalu. Puas aku cari salinan novel tu,tapi tak jumpa. Rupa-rupanya kerja ayah aku dalam diam-diam. Pandai sungguh bab-bab macam ni. Habis semua copy DDH aku kena derma kat orang. Aku sorok copy last tu dari dia, tapi jumpa juga dia.

Aku jenguk ke luar bilik, dengar suara orang berbual. Ingatkan member dia, rupa-rupanya tetamu kenalan ayah dengan mak aku...SM Noor. Dia salah seorang penulis sejak zaman aku kecik-kecil dulu. Selain menulis novel, SM Noor ni juga banyak menghasilkan skrip drama untuk Angkasapuri. Rupa-rupanya dia dah ambilalih jawatan presiden PELITA (persatuan penulis terengganu). Dan dia syorkan agar aku masuk persatuan PELITA ni, tapi cam malu jek. Maklumlah orang-orang kat PELITA tu penulis lama Manalah layak aku yang cabuk ni join penulis-penulis lama yang dah gah namanya tu. Lagipun aku ni menulis citer ringan-ringan je, tapi mereka ni menulis tentang tema yang lebih berat. Tapi menurut SM Noor, ada seorang lagi penulis di Terengganu ni yang aktif menulis, katanya namanya Normah dari Marang Terengganu. Aku pun garu kepala sekejap. Confuse! Samakah Normah yang ini dengan penulis yang pernah dikatakan oleh seorang kenalan aku? Kalau ada sesiapa yang mengenali si penulis bernama Normah ini, hope so sangat bantu aku menghubungi beliau. Teringin nak mengenali siapa dia sebenarnya.

Pilihan Hak Mutlak Kita

Hari ni sempat berpesan dengan my student tentang betapa pentingnya kita memilih sendiri jalan hidup yang harus kita tempuh. We choose what we are today! Bukan orang lain tapi diri kita sendiri. Tapi the most important, kita harus bertanggungjawab terhadap apa yang kita pilih. Ramai di kalangan student aku dapati masih ragu-ragu dengan apa yang patut mereka buat pada masa hadapan. Ramai yang lebih suka ambil jalan mudah dengan membiarkan sahaja diri mereka mengikut apa yang telah ditakdirkan untuk mereka selain dari mengambil inisiatif menentukan hala tuju diri sendiri. Tapi sebagai guru, aku cuba menyakinkan mereka yang mereka ada hak untuk memilih apa yang mereka mahu jadi pada masa hadapan.
Sepanjang aku menjalankan tugas di SMKPM, aku dapati kebanyakan student sukar mahu meluahkan perasaan mereka pada guru. Why? Sebab semakin ramai guru lupa yang tugas mereka bukan hanya setakat mengajar di kelas, tapi juga mendekati dan membimbing pelajar tentang nilai-nilai hidup. Mengajar mereka bahawa sentiasa ada pilihan kedua selepas pilihan pertama. Mengajar mereka bahawa jikakalau mereka gagal, sentiasa ada jalan dan ruang untuk mereka menebus kegagalan itu, mengajar mereka bahawa setiap masalah ada jalan penyelesaiannya, juga mengajar mereka mempercayai bahawa aku adalah guru mereka yang akan sentiasa ada untuk mendengar, memahami, bergelak ketawa serta meminta belanja sekali sekala. Itulah tugas guru yang paling utama sebenarnya bagi aku dan kesemua itu tidak boleh diajar dengan rumus dan formula sains dan matematik, atau diajar dengan fakta sejarah atau grammar English, tapi harus diterapkan sebagai salah satu ilmu yang paling penting dalam hidup. Ilmu untuk menjadi pandai semua guru boleh mengajarnya, tapi berapa ramai guru yang boleh mengajar ilmu untuk menjadi manusia berguna atau menjadi manusia yang tahu berdikari?

For all my students, especially kelas 5Dinamik yang akan menghadapi Trial SPM tidak lama lagi. Remember this. Manusia di dunia ini tidak dilahirkan untuk kalah selama-lamanya. Jika kalah sekali, bangkit segera. Jika kalah kali kedua, bangkitlah lebih cepat dari kali pertama dan jika kalah lagi kali ketiga, capailah tangan seseorang dan bangkitlah lebih cepat dari kali pertama dan kedua. Doa cikgu untuk kamu semua and i'm pretty sure...everyone will score better results in coming SPM. Wish u all the luck.

Tuesday, July 22, 2008

Jakarta, wait for us...

Congak punya congak lagi tiga minggu aku dan teman-teman akan berangkat ke Jakarta. Tiga minggu tu rasanya kejap aje. Kami pilih tarikh 14 Ogos untuk ke sana. Memasing nampak dah excited sangat nak bercuti lepas berpenat lelah dengan tugas masing-masing. Adik aku Aiza pun asyik tersenyum sorang diri je dua tiga hari ni sebab dah tak sabar nak jalan-jalan. Aku tahu otak dia dah sarat ngan nota-nota. Tu yang dia suka sangat tu. Benjamin tu pun sibuk congak berjuta-juta rupiah nak angkut kat sana. Tergelak besar aku bila dia minta aku belikan mak dia beg kat sana. Hehehe kiut betul permintaan tu. Macamlah aku ni reti nak pilih beg-beg tangan ni. Baya as usual, asyik low profile je.
Meskipun frust juga pada awalnya sebab rancangan nak ke Bali terpaksa cancel atas sebab2 keselamatan, tapi pergi Jakarta dengan Bandung pun okay jugak kut. Lagi-lagi bila dengar member-member cerita fasal tempat shopping kat sana. Minggu lepas juga sempat chatting ngan farah. Lupa pulak Farah pun nak ke Bandung bershopping. Hehehe jangan lupa ya Farah, balik nanti bagi tips kat mana tempat paling best nak shopping kat Bandung! Harap-harap juga kemacetan jalan raya kat sana takkan memacetkan kepala hotak kami semua selepas ni. Kakakaa (gelak jahat)

Canda Akalku

Hmm..dah lama tak catat sesuatu dalam blog ni. Kesibukan kerja dah jadi rutin harian cikgi macam aku ni. Kalau tak ke kelas sibuk siapkan lesson plan untuk esok, kalau tak pun mencacak di bilik akses siapkan apa-apa yang patut untuk pertandingan 3k. Ada cikgu yang aku kenal kata, buat apa bersusah payah dengan pertandingan ni kalau akhirnya orang yang di atas juga yang dapat nama. Nak tergelak pun ada dengar komen sebegini. Jauh di sudut hati aku, aku mengerti yang pandangan sebegini tak patut keluar dari mulut seorang guru. Berkhidmat untuk sekolah, bukan bersandarkan pada pujian atau pangkat semata-mata, tapi ini keikhlasan kita untuk melakukan satu sumbangan kecil pada sekolah. Ini yang sepatutnya kita lakukan. Mungkin sumbangan kecil ini akan berupaya menaikkan nama sekolah, biarpun akhirnya kita akan tetap berada di takuk yang lama. Itu sudah lumrah. kalau hendakkan balasan semata, rasanya tak perlulah jadi cikgu..lebih baik kerja di bidang yang senang naik pangkat dan boleh menentukan apa yang kita mahu atau tidak. Macamana cikgu lama boleh cakap macam tu sedangkan aku yang baru setahun jagung pun sedar tentang semua ni?? Bukanlah aku ni baik sangat pun, cuma aku tak leh dengar apa-apa yang aku rasa tak logik. Ada ke pulak sebab tak mahu orang atas dapat nama, sampai kita nak lingkupkan prestasi sekolah. Pernah dengar ke benda mengarut ni? Maybe he can do that but i still can't. Hehehe obviously aku ni tukang bangkang kat sekolah. Lumrah alam beb, lain orang lain ragam...

Tuesday, July 8, 2008

Tahukah anda..

1. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa Melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.
2. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.
3. Tahukah Anda Persatuan Cintai Hidupan Liar diasaskan oleh Richard Martin dari Ireland pada tahun 1824. Lagu Bola Sepak Dunia 1998 yang ditujukan khas buat pemain, peminat serta persatuan2 bolasepak amnya pula dinyanyikan oleh Ricky Martin.
4. Tahukah Anda hanya enam bahasa digunakan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) iaitu bahasa Inggeris, perancis, Arab, Cina, Rusia dan Sepanyol. ianya akan bertambah menjadi tujuh bahasa jika ada perwakilan yang menggunakan bahasa pasar atau bahasa kesat. (bahasa yang ke tujuh hanya biasa digunakan room dot dot dot)
5. Tahukah Anda kedua belah kaki kita tidak sama besar kerana sebelah adalah kaki kanan dan sebelah lagi adalah kaki kiri. Namanya saja sudah tidak sama jadi tentunya besarnya juga tidak sama.
6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.
7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.
8. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.
9. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.
10. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.
11. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
12. Tahukah Anda antara kereta kebal dan tok guru ilmu kebal, ahlak kereta kebal adalah lebih baik kerana kereta kebal walaupun ia kebal tapi tak pernah membanggakan diri dan riak akan kekebalannya.
13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.
14. Tahukah Anda....... tahukah anda.......... tahukah anda..........walaupun hidup beribu tahun kalau tak sembahyang tak ada gunanya. Hehehhe...
--Krdt to yynr--

Sunday, July 6, 2008

Intel Punya Pasal

Pagi tadi datang lagi pelawat dari Pulau Pinang nak datang melawat ke Bilik KPM-Intel aku. Dan seperti biasa, aku yang tengah berada di dalam makmal dikunjungi dengan pelbagai panggilan telefon suruh aku bersedia di kelas, minta student buka semua CMPC tu dan buat pengajaran. Sengal betul! Macamana aku nak suruh cikgu-cikgu tu bersedia on time dengan P&P menggunakan CMPC kalau kami didatangi tetamu mengejut begini. Siapa aku nak arah-arah cikgu-cikgu kelas tu begini begitu? Dahlah kelas aku banyak terjejas kerana lawatan-lawatan sebegini. Sempat juga lepas perasaan kat Cikgu Nik, aku kata kenapa..dah tak ada orang lain lagi dah kat sekolah tu sampai asyik-asyik aku kena...asyik-asyik aku yang kena layan tetamu jauh semata-mata aku penyelaras kelas KPM-Intel. Padahal aku bukannya mengajar kelas tu. lagipun kalau alasan aku lebih pakar dalam penggunaan Master Program di kelas tu, rasanya ada 13 orang cikgu yang pergi kursus tu dulu. Await aku deh yang kena. Kelakar pun ada masa kat makmal, bila Cikgu Nawi call, aku kata kejap lagi aku datang. Cikgu isa call, aku kata aku dah on the d way. Padahal aku selamba aje mengajar kat lab. tapi cukup 6 7 kali call mencurah-curah masuk, student aku pulak yang berbunyi. Siannn cikgu...takpelah cikgu...orang dah panggil tu pergilah. Heheheh asam boi betul student tu. Padahal depa dah boring dah dengar amylase, lipase, protease dan segala-gala suffix -ase yang keluar dari mulut aku tak henti-henti..mata memasing dah macam mata cicak kubing. layu jeee..jangan kata diaorang, aku pun sama. Enzyme-enzyme ni memang aku alergik sikit. So bila dah student kata camtu, terpaksa aku stop kelas dan berlari pecut 100 m dengan penuh keayuan ke bilik KPM-Intel. Dahlah pecut, shortcut belakang Pusat Sumber pulak tu. Sempat pula dengar ada orang menyiul fasal nampak aku lari. Heheh student manalah yang kurang asam tu. Tapi time tu buat muka derkk je...asal nak sampai tepat sebelum orang Pinang tu datang. Kalau tak berbakullah leteran mak nenek tersedia untuk aku..Hahaha macam-macam..

Friday, July 4, 2008

Realiti...malunyer

Aku pernah pernah berbicara dalam blog lama yang aku agak malu jika ada orang yang terapat membaca novel aku. Antaranya ialah ahli keluarga sendiri terutama mak dan ayah aku sendiri. Meskipun mereka tak membacanya tapi cukup sekadar jika mereka menyentuh kulit novel DDH dulu, betul-betul buat aku segan sedikit. Mungkin kerana blurp di belakang kulit novel yang disediakan oleh pihak ibook sendiri rasanya sedikit 'hot' dan menarik perhatian Adik-adik aku pula mujurlah bukan dari jenis yang suka membaca novel cinta. Thank god for that. Kurang gangguan, kurang bertanya dan segala-galanya. Mulanya aku berniat mahu kekal menulis as a silent writer, tapi beberapa minggu sudah anak murid aku sibuk bertanyakan tentang novel aku yang berada di perpustakaan negeri. Jumpa jugak mereka akhirnya. Dan antara ayat yang disuarakan oleh salah seorang dari mereka ialah...romantiknya novel cikgu. hehehehe..merah beb kulit muka ni. Walaupun ditanya berkali-kali, aku buat tak faham je..Bukan tak nak bagi novel DDH yg masih ada beberapa buah dalam simpanan, tapi mengenangkan mereka akan menghadapi SPM tahun ni yang tinggal lebih kurang 4 bulan sahaja lagi. Hehehe alasan sebenarnya. As their teacher, aku memang tak mahu anak murid aku baca novel aku sebenarnya. Pertama bukan sahaja sebab exam mereka tapi juga kerana masalah aku segan orang yang aku kenal baca hasil karya aku. Beberapa guru di sekolah juga sudah menempah novel yang akan keluar nanti. Entah bagaimana mahu menghalang dan membuat alasan supaya mereka tak membacanya. Teruk betul aku ni..tapi realitinya memang itulah yang aku rasakan. Segan sekali...bagaimana agaknya penulis-penulis lain berhadapan dengan hasil karya mereka yang dibaca orang yang terdekat dengan mereka. Kalau ada, kongsilah dengan aku ya..

Wednesday, July 2, 2008

Mirage..antara nampak dan tidak nampak.

Mula serius menulis tahun 2004 semasa di UM dan mula menerbitkan buku pertama November 2007. Kira-kira dah tiga tahunlah aku mula serius menulis. Tapi mula-mula menulis dulu, aku tak pernah terfikir pun nak terbitkan manuskrip-manuskrip ni. Hantar ke syarikat penerbitan pun secara main-main je atas desakan dan pujukan my sis. Now kenapa bila aku ada sebiji buku yang dah keluar, sebiji buku yang tersadai serta sebiji lagi on coming serta beberapa lagi yang dipegang oleh penerbit, tetiba aku rasakan langkah aku ni tak betul sebenarnya. Kenapa jadi penulis di blog sendiri rasanya lebih gembira dan puas dari jadi penulis yang ternanti-nanti karyanya bila nak keluar? Tetiba aku rasakan aku dah buat satu mistake. Mungkin aku sepatutnya tak payah susah-susah jadi penulis yang mempunyai buku sendiri. Cukuplah kalau aku jadi penulis yang menulis di blog untuk diri sendiri. Senang tak payah fikir banyak dan tak payah rasa bersalah pada orang lain. Buat teman-teman yang setia menanti novel-novel ini diterbitkan, maaf banyak-banyak kerana saya sudah tidak tahu bagaimana harus menjelaskan. Mulai sekarang, hentikan pertanyaan anda sebab saya takkan mengupdate sesuatu yang saya tidak pasti. Kalau novel saya sah sudah ada di pasaran dan mata saya melihatnya sendiri di rak buku, baru saya war-warkan pada anda semua. Jika tidak, anda hanya akan nampak diri saya yang berdiam diri sahaja pada pertanyaan anda. Hope semua setuju yek!!

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com