UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, May 26, 2010

No More Cinderella's Fairy Tale?


Malam-malam tidur awal, then bangun tepat pukul 3.50 pagi. Bukan sebab nak menulis ke atau nak berimaginasi seawal pagi. Tapi disebabkan aku dah ketagih dengan kdrama Cinderella's Stepsister di KBS World. Setakat ni tak miss lagi...alamak dah jatuh cinta sangat-sangat dengan cerita ni..one of the most interesting plot tht u will never easy to forget...aku tengok ulangan pukul 3.50 pagi sebab tak nak ganggu siaran TV mak aku yang sah-sah tak mahu diganggu. Hehehe...
Semuanya serba cukup dalam siri ini..ada cinta, kasih sayang, airmata, pengkhianatan dan pengorbanan...selalunya orang akan memperkatakan tentang cinderella dan kakak tirinya yang kejam. Tapi kali ini drama ini bercerita tentang sisi seorang kakak tiri kepada Cinderella. Cinderellanya bernama Hyo Sun dan kakak tirinya pula bernama Eunjo dipegang wataknya oleh Moon Gyeun Young(heroin cilik dalam my little bride, autumn In my heart, a tale of two sister, etc).

Kisahnya menarik sangat. Hyo Sun ni gadis yang ramah tamah, mudah mesra dan disukai orang ramai.Eunjo pula jenis yang dingin dan tak suka senyum. Kenapa dia tak senyum? Sebab dia gadis yang hidupnya tak seindah yang disangkanya dengan mak dia yang kaki lelaki (hehehe..). Bila mak Eunjo kahwin dengan tokey wine ayah Hyo Sun.bermulalah kisah mereka yang penuh dengan pelbagai peristiwa. Mulanya Hyo Sun ni gembira sangat dapat mak dengan kakak tiri sebab dia dah lama kematian mak. Tapi layanan dingin dan ala-ala brutal Eunjo membuatkan dia menyampah kt kakak tirinya dan berhasrat nak balas dendam. Lagi-lagi dia jealous kerana Gihun lelaki yang menjadi perantis di kilang wine ayahnya pun syok kat Eunjo yang keras kepala.

Cerita ni best sangat. Tapi ending dia mungkin takkan ada yang suka dan cari tisu untuk kesat airmata..hehe..macamana aku boleh tengok ending dia? Rahsialah...haha.Sebab aku selalu tak sabar nak menanti cerita ni main kat KBS World...terseksa jiwa raga sangat..huhuhu..


Poster Cinderella's Stepsister..hottie
Dua beradik tiri yang berperang dengan gaya tersendiri..tapi selalunya klu fight last-last yang kalah si Hyo Sun jugak, sebab dia lembut hati..siapa suruh dia lawan Eunjo yang keras hati tu.
empat pelakon utama yang akan saling fight sesama sendiri. Hyo Sun fight dengan Eunjo sebab berebutkan Gihun (kiri). Manakala Gihun pulak fight dengan Jun Woo kerana berebutkan Eunjo. Sian kat Hyo Sun, takde lelaki nak fight untuk dia..
Eunjo yang tak suka tersenyum. Walaupun selalu tunjukkan muka mencuka, tapi dalam hati dia seorang gadis yang rapuh sifatnya. Even nampak dia tak suka dengan family baru dia, tapi dia sangat menghormati ayah tiri dia. Sedih sangat bila tengok dia menangis kat tangga sorang-sorang bila ayah tiri dia mati. Selalu sorokkan perasaan dia terhadap Gihun walapun dia suka sangat pada Gihun.
Hyo Sun ni watak yang childish dan suka tarik perhatian orang. Orang mudah jatuh sayang kat dia. Tapi dalam cerita ni aku macam tak suka sangat dengan watak dia. Kadang-kala orang baik pun akan jadi menakutkan bila berdendam. Selalu nak balas dendam pada Eunjo tapi aku selalu rasa apa yang dia buat tu agak bodoh la..
Gihun, anak orang kaya yang rupa-rupanya saingan kepada perniagaan ayah Hyo Sun dan Eunjo. Dia jadi perantis di kilang wine keluarga Eunjo dan Hyo Sun rasanya ada sebab tersendiri. Jatuh cinta kat Eunjo yang beku tu tapi berlaku salah faham antara mereka. Gihun tinggalkan rumah wine tu dan sambung belajar ke luar negara. Lepas dia balik, dia minta kerja di tempat tu balik dengan harapan hubungan dia dengan Eunjo dapat dipulihkan. Malangnya secara tak sengaja dia menyebabkan kematian ayah dua perempuan ni..sian dia..penuh rasa bersalah..
Jung Woo ni kawan masa kecil Eunjo. Dia pun kerja kat kilang wine tu semata-mata nak protect Eunjo..so in love dengan Eunjo meski dia tahu siapa yang Eunjo suka. Watak Jung Woo ni dipegang oleh korean rapper yang agak famous seantero Seoul..Taechyeon

APAKAH EUNJO DAN GIHUN AKAN BERSATU?
Dapatkah kakak tiri Cinderella hidup bahagia seperti yang diimpikannya?
Bagaimana dengan nasib Cinderella (Hyo Sun) dalam cerita ni?
nak tahu tengok sendirilah....tp yg pasti ending dia pasti mengejutkan kamu...hehehe

Friday, May 14, 2010

Terbaru Di Pasaran!


Terbitan : Buku Prima
Harga : RM25.90
Tarikh pasaran : 19 Mei 2010
Genre : thriller + sci-fi + fantasy love story

Sinopsis
Kehilangan adiknya di Mandaluyong Filiphina membuatkan Arina nekad mahu mencari Chayi. Namun pertemuannya dengan Alwiz, lelaki yang menculik adiknya telah mengubah perjalanan hidupnya.
Dia terpaksa membawa Alwiz pulang ke rumahnya dan membenarkan lelaki itu mengugutnya dengan alasan mahukan sesuatu dari ayahnya Fahrin Toh. Tapi tanpa diduga, kedatangan Alwiz dalam hidupnya lebih dari sekadar apa yang difikirkannya. Dia mula mengenali kisah silamnya yang telah dimomoknya oleh ibunya sendiri, Magdalena Anna. Lebih menyukarkan apabila dia mendapati dirinya mula jatuh cinta pada Alwiz.

Siapakah Alwiz yang sebenarnya dan kenapakah lelaki itu menculik adiknya? Apakah dia mampu menahan dirinya dari jatuh cinta pada penculik adiknya sendiri?Apakah rahsia yang menyelubungi hidupnya sehingga mengorbankan nyawa orang-orang yang disayanginya?

Thursday, May 13, 2010

BUSY TAHAP PECAH KEPALA

Dah lama tak update blog ni..Haha bukan apa, aku baru sahaja selesai edit satu manuskrip untuk kali ketiga dan baru-baru ni aku terpaksa semak semula final draf manuskrip baru yang akan diterbitkan pada bulan 6 ni dalam bentuk PDF. Lepas selesai dan dikembalikan kepada penerbit, aku kena sambung pulak editing untuk MSC. Hehe banyak kan kerja aku?

Itulah ramai orang sangka menulis novel ni senang. Tulis sahaja dan hantar pada penerbit. Tapi sebenarnya kalau anda nak manuskrip anda sempurna, proses ini bukan setakat menulis dan mengedit sekali dua sahaja. Lepas tu serah bulat-bulat kat tangan editor dengan harapan editor yang akan semak manuskrip tu. Kenapa tidak kita sahaja yang semak betul-betul? Ini kan manuskrip kita.

Baru-baru ni aku sempat baca manuskrip seorang teman aku yang hendak dihantar pada penerbit. Banyak juga yang aku tolong perbetulkan ejaan yang salah. Tapi struktur ayat aku tak ubah, sebab bagi aku struktur ayat tu ialah salah satu gaya penulisan dia. Kecuali lah memang confirm ada yang salah dengan struktur ayat tu, baru aku mention kat dia. Tapi aku tak ubah sesedap hati aku sebab itu manuskrip dia, bukan manuskrip aku. Kalau dia nak ikut pendapat aku, dia buat. Kalau tidak pun tak apa. Hehehe…

Pendapat aku, masa kita hantar manuskrip kita pada penerbit, kita kena pastikan manuskrip tu dah tip top dari segi struktur ayat, kesalahan ejaan dan tatabahasa tu seharusnya tidak ada dalam manuskrip (kecuali betul-betul terlepas pandang). Bayangkan kalau editor baca manuskrip kita tu tapi setiap baris ada aje yang salah. Lama kelamaan si editor pun malas nak membacanya (walaupun itu tugas dia).Percaya tak kalau ada sesetengah manuskrip yang jalan cerita dia sedap sebenarnya, tapi manuskrip dia direject semata-mata banyak kesalahan dari pelbagai sudut. Ini sumber dari seorang editor yang aku kenal.

Sebab tu kalau anda boleh dan mampu mengedit sendiri manuskrip anda maka buatlah betul-betul. Edit manuskrip anda seolah-olah anda tidak percaya LANGSUNG pada keupayaan editor. Walaupun ada sesetengahnya kata, kalau semuanya kita buat..apa tugas editor pulak? Nanti makan gaji buta ajelah mereka sebab mereka terima manuskrip yang sudah cantik tercanai. Tapi jangan sesekali beranggapan seperti itu. Pernah juga aku dengar ayat sebegini keluar dari mulut seorang penulis. “Ala kita edit macam nak gila, bukannya dapat banyak mana pun royalti tu. Bagi diaorang je lah edit. Biar diaorang buat kerja sikit.”

Hehehe aku ketawa je mendengarnya. Salah tanggapan macam tu. Sikit ke banyak ke royalti, sepatutnya kita kena berusaha pastikan manuskrip kita tu jadi yang terbaik. Bukan ke kita menulis untuk pembaca? Kita nak pembaca yang baca berpuas hati dengan hasilnya. Memanglah editor akan buat kerja, tapi mereka pun manusia biasa. Kadang-kadang diaorang pun tak nampak kesilapan pada manuskrip tu.

Aku sendiri pun sebelum nak serah manuskrip tu, wajib edit sekurang-kurangnya 3X. Itupun ‘sekurang-kurangnya’. Lepas tu aku harapkan editor boleh kesan beberapa kesilapan yang aku tak perasan. Tapi ada juga benda yang aku tulis, editor ubah tapi jadi salah pulak. Hehe..sebab tu aku suka sangat kalau editor boleh bagi aku final draf untuk aku semak semula. Mungkin orang lain malas nak buat semua ni, tapi dengan aku, baca 10x pun aku sanggup semata-mata untuk pastikan tidak ada banyak kesilapan dalam novel aku nanti. Jadi fikir-fikirlah sendiri…

Saturday, May 8, 2010

Our Dedication For U, Ma


Dedicated from ur son and daughters

Anita : Ma, Selamat Hari Ibu. Semoga sihat sokmo..sentiasa mengharapkan yg terbaik untukmu.


Amrul : too busy to wrote somethin..hehe


Aiza :Camat hari ibu ma..u're the best mother in the world..miss ur cooking very much..especially ayam masak merah + nasi ayam..;)..our praying is alwiz with u..get well soon mom..mmmmuuaaaahhhhhhhh ;) ;) ;)


Zura : lebih suka menelefon


Wawa : for what i done wrong,for what i said that hurt ur heart..i jz want u too know dat im not mean it.1001 apologise i ask to u,mom.i love u with all my heart :) hope u to get well soon.. selamat hari ibu..
 

Template by Blogger Candy