Friday, March 13, 2009

The Pursuit Of Happyness

Tadi aku habiskan masa menonton Astro lebih-lebih lagi saluran HBO dan Cinemamax. Bukan apa, kalau otak aku tepu..aku akan habiskan masa menonton. Tapi dalam banyak-banyak cerita yang aku tonton non-stop dari petang tadi..aku paling tertarik pada movie lakonan Will Smith, Thandie Newton dan Jaden Smith yang bertajuk The Pursuit of Happyness atau bermaksud mengejar kebahagiaan. Apa yang dikejar? Apakah definisi kebahagiaan pada sesetengah manusia. Jika tidak ada duit, apakah manusia boleh bahagia? Inilah persoalan utama dalam dalam filem ini. Dari awal hingga akhir aku tak berganjak tonton filem ini dan tak sangka movie ni boleh buat aku nangis. Touching sangat!


Sebenarnya movie ni salah satu movie box office lakonan Will Smith yang melayakkan dia dapat pencalonan untuk Best Actor dalam Academy Award. Judulnya diambil sempena kata-kata Thomas Jefferson yang terukir pada US Declaration of Dependence dan disebut di dalam filem tu beberapa kali.


Kisahnya diadaptasi dari bibliografi seorang homeless yang bernama Christ Gardner (Will Smith) yang menghabiskan semua simpanannya untuk melabur dalam jualan langsung alatan scanner (yang biasa digunakan kat hospital tu). Kerana tindakan Chris ini, kedudukan kewangannya jadi tidak stabil, dia banyak berhutang, isterinya meninggalkan dia, dia dihalau kerana tidak mampu membayar sewa rumah, malah dia langsung tidak memiliki pekerjaan. Namun dia berkeras mahu menjaga satu-satunya anak lelakinya berusia dalam 5 atau 6 tahun bernama Christpher (Jaden Smith). Kat luar cerita, Jaden ni memang anak si Smith ni. Jaden ni bagi aku comel sangat dan pandai berlakon.


Apabila Chris dapat peluang menjadi pelatih broker di Den Witter, dia berusaha bersungguh-sungguh kerana merasakan inilah peluangnya untuk mengejar kebahagiaan yang dimahukannya. Namun menjadi pelatih di Dean Witter tidak semudah yang disangka apabila terdapat banyak persaingan di situ, manakala dia pula berhadapan dengan banyak masalah untuk menjaga Christopher. Ini menyebabkan dia terpaksa mengheret Christpher ke mana sahaja sewaktu dia bekerja. Siang dia berusaha keras di Dean Witter, manakala bila malam menjelma, dia dan Christopher akan beratur untuk mendapatkan bilik kosong untuk homeless bermalam. Begitulah kehidupan di Chris Gardner ni..Babak paling sedih bila mereka berdua terpaksa bermalam di bilik menyimpan peralatan cucian di kawasan LRT dan semasa dia bergaduh semata-mata mahu berebutkan bilik kosong. Apa pun endingnya sangat menyentuh hati...dan of courselah bahagia sih! Filem ni sesuai ditonton untuk sesiapa yang merasakan hidup dia sangat malang...hehehe...

3 comments:

Anonymous said...

cter nie memang sedih,kak.eppy dh tgk 2 kali...pastu nangis sorang2...nsb baik tgk sorang2....hehe....

Anonymous said...

k.nita..

Tahu tak Jue nangis tgk citer ni..dah lama ...disebabkan cerita jue ada beli citer 7 pound..tapi tak se best citer ni la..mmg terharu ngn pergobanan seorang ayah..masa tido dlm tandas tu mmg sedey sangat...huhu..

Tapi anak dia comel..apa pun puas hati tgk citer ni..buat semangat kita tuk idup kembali segar..sbb dia sesusah mcm tu pun boleh berjaya...

Mazni Aznita said...

tulah anonymous n jue,

cerita ni memang best kan. touching sesangat! airmata ni asyik menitik je bila tengok movie ni. Will smith memang boleh buat kita menangis dengan acting dia. LOve it so much!

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com