UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, March 30, 2011

Bulan Gila...

Entry hari ni fasal bulan. Memandangkan dua tiga menjak ni susah sangat nak tengok bulan, so aku pun saja-saja buat research fasal bulan. Memandangkan unsur bulan ni juga ada dalam novel terbaru aku iaitu VENOM aka Mitos Cinta Suria.

Jom kita bla..bla dulu fasal bulan. Dari segi mitologi, bulan juga dikenali dengan nama Luna. Bukan Luna Maya tau..tapi ia diambil sempena nama seorang dewi dalam mitos rakyat Rom di mana Luna ni isteri kepada Raja Zeus dan beliau memiliki hampir 50 orang anak. So sebab anak-anak dia ni ramai sangat, Luna jadi tak terkawal dan akhirnya jadi GILA!!!.. Haha kelakar kan dengar cerita ni. Teringat pulak aku kat ibu-ibu yang gila meroyan..agaknya tension fasal dengar anak menangis, anak bising dan sebagainya. Ikut cerita tu pun, Luna ni macam tu jugak. Meroyan!

Selain itu Luna ni juga dikatakan berasal dari perkataan Inggeris Lunatic yang bermakna gila. Mungkin itu sebabnya bulan dikatakan berupaya mempengaruhi emosi seseorang. Kononnya kalau kita melihat pada bulan untuk tempoh masa yang lama, kita pun boleh jadi mereng. Malah ada banyak sangat cerita-cerita tentang mitos-mitos dan makhluk-makhluk tertentu yang dikaitkan dengan bulan mengambang. Entah betul atau tidak tak tahulah. Ada yang mengatakan bila bulan mengambang, semua pintu dunia ghaib terbuka..haha seeloknya jangan percaya. Ini kepercayaan sesuatu masyarakat..kita cuma harus percaya bahawa alam ghaib itu wujud, dahlah..yang lain-lain di luar pengetahuan kita sebenarnya.

Tapi cerita tentang bulan dan kegilaannya bukan lagi cerita lama. Tapi ia telah diperkatakan hampir di seluruh dunia dan wujud lebih awal dari ketamadunan manusia itu sendiri. Malah kaitannya dengan alam ghaib sudah lama diperkatakan manusia-manusia di seluruh dunia. Kisah tentang serigala jadian yang bertukar setiap kali bulan mengambang adalah antara cerita paling popular dalam mitos rakyat. Sementara itu bagi rakyat melayu sendiri, orang-orang tua dahulu kala sering berpesan, jangan keluar di kala bulan mengambang, takut terserempak dengan makhluk halus kononnya. Entahlah banyak sungguh cerita dari versi berbeza yang berkait dengan bulan.

Bagi aku, itu semua hanya mitos. Yang aku tahu, setiap kali bulan mengambang, setiap kali itulah aku pergi beli udang atau ketam di pasar sebab murah. Orang kata benda-benda laut ni byk waktu bulan mengambang. Dan serius memang ya! Murah-murah pulak tu. Hehehe..nampak sangat aku kuat makan..

Thursday, March 24, 2011

Jerawat Boleh Membunuh

Ni persoalan yang ditimbulkan dalam sebuah artikel yang aku baca dalam sebuah majalah minggu lepas. Fasal jerawat tu.haha...almaklum siapa tak ada jerawat..Even kucing dengan lembu pun ada jerawat..

Jerawat ni benda yang buat orang perempuan stress betul tak? Angguk juga walaupun korang tak setuju dan rasa tak betul. Dan lelaki juga paling trauma dengan jerawat walaupun sering tak tunjuk. Konon-konon tak kisah padahal ada teman aku yang menangis depan cermin sebab jerawat..haha malas nak bagitahu siapa...takut lagi kuat nangisnya. Kekeke..

Kata mak aku, jerawat ni pemanis wajah. Jawab aku..itu kalau sikit ma..kalau banyak melata di wajah, bukan pemanis lagi dah tapi penyeksa jiwa dan raga. Pengalaman paling buruk aku dengan jerawat ialah masa aku kat maktab dulu nak konvo diploma. Dua minggu sebelum konvo, muka aku yang licin ayu ni ditumbuhi jerawat..aku dah waaaa..noooooo...nooooo..Bayangkan kita tengok wajah kita depan cermin tapi macam tengok monster..Trauma sungguh time tu. Buat apa pun still banyak lagi..Tension betul..fikir lagi nak konvo ni. Dahlah tu boyfriend aku plak dah lama tak jumpa (haha time tu la)..bayangkan bila dia jumpa aku..soalan pertama dia fasal jerawat aku..bukannya nak tanya khabar berita..tapi tanya khabar sengsara,,,haha...seksa..

Tapi itu dulu, sekarang dah tak ada..almaklum hormon perempuan ni cepat berubah..Agaknya time tu mengorat je kut..haha tu banyak jerawat tu. Okey berbalik pada isu jerawat yang boleh membunuh, mesti ada yang tak sangka kan? Almaklum selama ini kita tahu penyakit kanser itu pembunuh utama manusia di dunia..tapi ini jerawat. Apa bahayanya? Oo jangan pandang remeh fasal jerawat tau...perlu dingatkan JERAWAT MEMANG BOLEH MEMBUNUH!!! So hati-hati.. Kenapa?

Dekat wajah manusia, kita ada apa yang dipanggil sebagai T-Shape pada wajah. Tapi para doktor memanggilnya Segitiga Maut. Ia merujuk kepada kawasan dahi dan hidung. Kat situ kalau ada jerawat tak kisahlah jerawat batu ke, pasir ke kerikil ke..hehehe tolong berhati-hati..Jangan picit melulu.. Sebabnya kawasan itu dianggap sangat sensitif dan salur pembuluh darah mudah pecah. Jadi kalau bakteria yang datangnya dari jerawat yang dipicit itu memasuki saluran darah, anda boleh mendapat apa yang dipanggil meningitis. Meningitis ni penyakit serius kerana terletak dekat otak dan tulang belakang. Bakteria yang memasuki darah boleh merebak ke cairan otak dan menyebabkan maut. Begitu lah lebih kurang,

kalau meningitis disebabkan virus biasanya tak bahaya, tapi kalau dari jerawat kita panggil bakteria bisa. Ini yang boleh menyebabkan kerosakan otak, hilang daya pendengaran dan paling teruk boleh menyebabkan KEMATIAN..Haha panjang lebar cikgu sains ni berdiskusi..so pada sesiapa yang tangan gatal asyik nak memicit jerawat..picit ajelah tapi jangan sesekali sentuh jerawat di bahagian segitiga maut..iaitu di atas dahi dan juga hidung..Sekadar berkongsi ilmu..insya allah..hehehe..

Thursday, March 17, 2011

Gay vs Novelis

Asalnya dia membeli buku-buku aku. Katanya dia peminat setia. Aku bila tahu ada lelaki suka dengan novel2 aku memang excited gila.  Tersengih sahaja memanjang. Bukan senang tau nak dpt penghargaan dari seorang lelaki. Lagi-lagi kaum lelaki ni suka perlekehkan novel-novel yang mereka anggap ‘jiwang’. Macamlah mereka tak pernah bagi bunga, coklat atau bawa awek pergi tonton wayang. Hehe mengarut je…

Lepas tu dia tunjukkan aku gambar-gambar dia. Dalam hati aku kata mak oii handsome siut budak ni. Tinggi, putih melepak..teringat plak kat adik angkat aku masa kat maktab dulu. Lida, kalau awak tengok budak ni..awak mesti ingat kat adik angkat kita kat maktab dulu. Budak ala peragawan tu..hehe.

Dia memang rajin berchatting dengan aku tiap-tiap malam sejak sebulan lebih. Seminggu sekali kira wajib, kadangkala kerap lagi. Memang aku jarang buka fb chat atau yahoo messenger tp klu ada org nak luah perasaan kat aku, mmg aku online je. Itu prinsip aku. Dengar apa sahaja. So time bersembang dengan guy ni, dia secara tak sengaja buat ayat yang membangkitkan rasa hairan aku. Dan dengan selamba aku tanya, apakah dia gay? Katanya kalau ya kenapa? Apakah aku takkan layan dia lagi lepas ni?  Kata aku, aku tak berhak nak judge orang, tak ada kelayakan pun..tapi aku ambil berat tentang saudara sesama islam. Yang salah tetap salah. Meskipun semoden mana pemikiran kita, kita tetap tak boleh menghalalkan apa yang haram di sisi Allah. Itu jawapan aku! Kata aku lagi selagi dia mahu berchatting dengan aku, it’s okay with me. Takde hal!

Tiba-tiba dia hilang. Dua malam lepas dia muncul. Dia tegur aku dan aku jawab. Katanya dia ingat aku dah tak nak layan dia. Aku kata, kenapa dia fikir begitu? Kenapa mesti fikir aku pandang hina pada dia? Seorang insan takkan fikir orang pandang rendah pada dia kalau dia mengangkat tinggi martabatnya sendiri. Dia fikir buruk tentang persepsi orang kerana jauh di sudut hati dia, dia rasa dirinya sendiri hina. Aku katakan padanya jangan ambil kisah apa org lain fikir tentangnya, tapi ambillah kisah apa yang terbaik untuknya di sisi Allah.

Katanya dia terjebak angkara kawan-kawan. Sayang! Dia seorang lelaki yang ada paras rupa, suka membaca, bererti jiwanya halus dan murni. Kesilapan memang sering terjadi dlm hidup. Sesetengah mengatakan naluri dan emosi mereka menginginkan begitu. Tapi kenapa mesti kalah pada emosi? Kenapa mesti dihalalkan apa yang telah azali haram dan dikutuk Allah?

Dear Naz, belum terlambat. Belum terlewat untuk kembali ke jalan yang lurus. Sis kagum dengan keberanianmu untuk berterus-terang. Maaf kerana catatan malam ini khas untuk kamu. Andai kamu marah selepas ini, just remember this…sis hanya mahu kamu menjadi dirimu di dalam chat room yang kelakar, baik hati, penuh perhatian dan bertanggungjawab. Itu yang postif dalam diri kamu. Itu yang novelis ini nampak dari dalam diri kamu. Kadangkala seorang penulis boleh melihat apa yang tersirat dalam jiwa seseorang hanya dari perbualan biasa. Dan kerana kamu suka membaca, maka bacalah juga bahan-bahan motivasi dan sesuatu yang boleh menenangkan jiwa yang kacau. Mulakan dari solat, bergaullah dengan kawan-kawan yang baik, tinggalkan kawan-kawan yang menyesatkan..Insya allah..kamu akan jadi lebih kuat dari sebelumnya!

P/S : Sis takkan novelkan watak kamu kalau pun itu yang kamu mahu. Kerana bagi sis, cerita ini cerita kamu. Hanya kamu yang berhak dengan kehidupan kamu. Lagipun kisah ini belum ada penamat. Hanya kamu yang boleh memilih penamatnya..bukan si penulis ini..tapi terima kasih kerana berkongsi cerita.

Wednesday, March 16, 2011

Penangan Hujan

Mendung dan lembab..begitulah keadaan cuaca kat tempat aku sekarang ni. Boleh dikatakan sejak kejadian tsunami di Jepun tempohari, hujan tak berhenti-henti turun. Dengar-dengar khabar di beberapa buah tempat di pahang dah dinaiki air dalam sehari dua ni..

Macam-macam spekulasi aku dengar orang duduk bercerita. Kononnya hujan lebat ni disebabkan tsunami di Jepun baru-baru ini. Entahlah, malas nak menokok tambah cerita yang aku tak maklum. Sama macam kiriman sms dan email yang banyak masuk dalam inbox telefon dan laptop aku, kononnya hujan yang membawa kandungan radiasi (hujan asid) dah sampai ke Malaysia. Aku perasan masa tsunami di Sumatera dulu, pun orang sibuk heboh fasal sms yang kononnya tsunami turut akan menelan Malaysia.

Pendapat aku senang aje. Jangan percaya bulat-bulat sms ni, nanti kita pun jadi panic dan bila disebarkan, orang lain pulak bertambah panic. Tapi jangan lah pulak tak percaya langsung. Maksudnya, apa salahnya kita ambil langkah-langkah yang perlu dan berhati-hati. Contohnya kalau dah tahu hujan, bawa ajelah payung. Dan kalau sesekali kita duduk rumah time-time hujan lebat ni pun kira okey apa. Jangan pulak saja-saja nak dedahkan diri sendiri pada hujan. Begitulah lebih kurang.

Kalau boleh sentiasa pantau keadaan dengan banyakkan melayari internet. Walaupun internet agak lembab dua tiga menjak ni tapi kita seharusnya sentiasa tahu tentang keadaan semasa di Jepun dan negara-negara perairan pasifik yang lain.

Hujan kali ini memang agak pelik. Tak pernah-pernah bulan 3 yang sepatutnya panas terik tapi sebaliknya seperti musim tengkujuh. Tapi aku lebih suka kaitkan perubahan cuaca ini dengan fenomena Supermoon yang akan berlaku pada 19 Mac ini. Lagipun kita sedia maklum, bulan berkait rapat dengan pasang surut air serta ada kaitan dengan kebanyakan peristiwa yang melibatkan air. Jadi tak hairanlah kalau hujan sentiasa lebat menjelang fenomena ini.

Apapun, aku sebenarnya sukakan hujan cuma kalau agak lebat dah jadi trauma pulak. Tapi sayangnya waktu hujan ni, aku yang demam tak kebah-kebah dan asyik batuk memanjang, asyik tertidur aje di depan kerja yang bertimbun-timbun. Penangan cuaca sejuk dan ubat batuk perisa oren yang aku dapat dari klinik..hehe..pernah makan ubat batuk perisa oren? Hehe…
 

Template by Blogger Candy