UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Wednesday, March 24, 2010

Ceritera Pesta Buku 2010

Gambar-gambar sekitar Pesta Buku Antabangsa 2010 di PWTC baru-baru ini. Gambar-gambar lain akan diupdate di facebook. Sesiapa nak ciluk ambik ajelah.
Aku dan salah seorang pembaca. Matun namanya agaknya..hehe maaf kalau salah ya!
me and Kak Qimi, dah setahun tak jumpa, but still camtu jugak akak yang sorang ni. Peramah!

me and my sis yang kelakar tahap maut..Dyza Ainun. jika dia nak adik aku jadi hero novel dia. Aku lak nak mamat yang ambil order kat restoran nasi kukus di Gua Musang tu jadi hero novel aku. Kak Za, budak tu handsome betul! Hehehehe..

aku dan my mini novella. Ciluk dari Rinn.

aku dan Za di booth Buku Prima. Tengok! Za pun dah pandai angkat peace. Hehe..

Aku dan Siti Nur Dhuha di booth Buku Prima. Peace no war tu memang tak leh lari dari aku..haha automatik aku angkat peace kalau ada lensa kamera.

aku dan seorang pembaca buku aku di booth KN. Kagum tengok mak dia yang kat belakang tu sanggup temankan anak beli buku dan bergambar. sporting!!
aku dengan mkze dan tunang dia. Jumpa dgn diaorang cam rasa balik negeri plak padahal tak cakap ganu pun..hehehe..

KLIBF kali ini kesempatan terbaik untuk mengumpulkan saki baki karya Manaf Hamzah dalam koleksi aku. Now dengan bangga aku umumkan, aku dah ada semua karya-karya dia. Yahuuu..hehe over la plak.

koleksi buku-buku yang ditukar atau diberi oleh kawan-kawan

ini hadiah dari Kak Jua (GK) dan Dyea (GK) masa jumpa diaorang. Suka sangat dengan hadiah ni.Thanks!

ini cenderamata yang adik aku buatkan untuk aku sempena KLIBF kali ini.
Hadiah aku untuk para pembaca dan pembeli buku aku serta teman-teman penulis.


Ceritanyer...
Dah dua tiga hari balik dari pesta buku baru nak update blog. Malasnya nak update blog tuhan saja yang tahu. Buat pembaca Gedung Novella, sorrylah kalau blog tu dah bersawang. Al maklum si pemiliknya sedang dalam mood membelek-belek buku yang dah dibeli meskipun belum ada mood nak membaca.

Aku ke pesta buku tahun ni bersama-sama geng-geng penulis dari Terengganu seperti Dyza Ainun, Indah Hairani, Fatin Nabila dan Siti Nur Dhuha (budak sesat dari Kelantan. Hehehe..) Cuma bezanya Fatin, Dhuha yang lebih mesra dengan panggilan Ti serta salah seorang kawan Fatin, Za yang kini dah jadi teman aku juga, bertolak dengan bas. Manakala aku dengan Kak Dyza Ainun pula naik kereta yang my brother drive. Kak Indah pula sebab ada kerja so dia naik flight, datang lambat sehari. Tahun ni kami menginap di Sri Pacific betul-betul bersebelahan dengan PWTC. Dekat sesangat!

First day aku bertugas di booth Buku Prima. Tapi taklah sibuk sangat. Almaklum aku bukannya ada orang kenal pun kat booth tu. Hehe..penulis baru katakan! Tapi seronok juga tengok adik-adik yang excited datang jumpa aku nak minta sign buku Street Vendetta yang dibeli.

Second day, aku bertugas di dua tempat serentak. Pagi di booth Kaki Novel dan petang tu patah balik semula ke Buku Prima. Kelakarnya aku sesat dekat setengah jam semata-mata nak pergi cari booth Kaki Novel yang duduk kat seberang sungai. Aduii la, jauhnya booth tu. Lenguh gila kaki aku ni. Dah la tu, line handset langsung tak ada kat dalam dewan seberang sungai tu. Dalam tempoh sesat, sempat lagi aku singgah booth Fajar Pakeer dan jumpa sekejap dengan Kak Non (Ainon Zaini), Kak Zara, Syimal Syawal, Kak Qaseh Qaisara, Antasya Balqis, Bikash, Fida Gebus dan budak Rehal (kalau tak ingat nak sebut minta maaf deh). Fatin pun ada kat situ, tengah merewang..hahaha.

Kat booth Kaki Novel, sempat lah berborak-borak dengan Kak Qimi GK, Rizal, Jaz dan tak disangka-sangka kenalan blog aku, Amarul (orang ganu nih) singgah kat booth tu dengan tunang dia. Yang kelakarnya, dalam borak-borak tu rupa-rupanya tunang dia sepupu kepada cikgu sekolah aku. Oh tidakkkk!!! Hahaha..aku ni penasaran (ayat yang editor KN suka pakai) sikit kalau ada orang kenal aku. Tapi yang tak bestnya buku Tiada Sepertimu dah kehabisan stok dalam pukul 1 tengahari tu. Rasa hampa mencuit-cuit hati aku ni, tapi apa nak buat kan. Jaz kata habis sebab banyak stok dah jadi mail post. Wahai Kaki Novel, cepat-cepatlah cetak semula sebelum Pesta Buku ni habis!

Petang tu sewaktu balik ke booth Buku Prima, aku tak duduk lama dah. Malas! Sebab hati kat dalam ni dah menggebu-gebu nak pergi jalan-jalan kat situ cari buku. Hari tu bosan sikit sebab Kak Dyza dan yang lain2 dah tak bertugas sama dengan aku. Jadi aku macam pak pacak duduk sebelah Hani Fazuha di meja penulis. Sebab bosan gila, so aku dan Siti Nur Dhuha ambil kesempatan mencelah keluar dan jalan-jalan cari buku. Aku sempat kaut banyak buku-buku RAM yang belum ada dalam koleksi. Si Dhuha pula sibuk kumpul buku Zaifulzaman.


Lepas tu kami merewang pula kat booth Jemari Seni. Kat situ aku beli banyak buku-buku Jemari Seni sampaikan Kak Dyza, Kak Indah, Fatin dan Siti Nur Dhuha jadi mangsa aku. Kena bawa balik buku2 buku tu semua. Hahaha..ampun la kawan-kawan semua sebab kena buli dengan aku. Tobat lain kali tak buat lagi. Hehe boleh caya ke?
Esoknya hari terakhir, aku pergi Gathering Rumah Fantasi plak. Gathering ni tak serupa gathering RF sebab yang ramai hadir bukan penulis-penulis RF tapi member-member penulis yang lain. Tapi seronok sebab banyak yang boleh dikongsikan bersama, hanya mereka semua datang tak ikut masa. Suka ati aje, menyebabkan bila ada yang balik, akan ada yang baru datang. Hahaha.. Antara yang ada pada sesi pertama ialah aku, farah, jue (zuliana abuas), siti nur dhuha, noorul, adhan, fatin nabila, rose harissa, lily haslinda nasir serta hasif hamsyari yang datang dengan kakaknya. Sesi pertama ni best sebab kami berkongsi satu cerita yang boleh dijadikan pedoman untuk orang yang baru nak menulis. Sampaikan bila habis sesi ni, farah dan jue kata FOBIA!!! Haha fobia yek? Sabor ajelah cik farah oii..

Sayang juga sebab tak boleh berlama-lama dengan rose harissa dan kak lily haslina yang kebetulan waktu itu kena sambung bertugas di PTS. Seronok juga berbual dengan mereka berdua ni. Walaupun nama di arena penulisan dah gah tapi tak sombong. Ramah tamah. Rose Harissa seperti yang aku bayangkan. Mesti pakai tudung kaler merah. Mentang-mentanglah dia ros merah. Hehehe..hari tu juga tak disangka-sangka aku didatangi Geng Kicap. Kami sempat berborak sekejap dan bergambar bersama. Kak Jua dan Dyea hulurkan hadiah kain bersulam warna biru untuk aku. Hadiah katanya. Thanks Kak Jua, dyea…buat susah-susah aje. Cheh baru nak cakap macam tu! Hahaha..apa-apa pun aku suka sangat hadiah tu, siap fikir nak buat baju raya ni. Dyea pula hulurkan aku hadiah dari Yan Brunei. Terharu aku sebab Yan masih sudi ingatkan aku. Meskipun dia jauh, sempat lagi berkirim sesuatu untuk aku. Thanks Yan! Selain itu ada beberapa hadiah cenderamata lagi dihulurkan pembaca aku, tapi aku tak ingat nama siapa. Maaf sangat-sangat. Terlupa!

Apa pun pesta buku kali ini lebih meriah buat aku berbanding tahun lepas. Tapi tahun lepas lebih syok sebab dapat bersama-sama teman-teman penulis di Fajar Pakeer. Tahun ni sebab aku takde buku baru dengan FP, so aku hilang stesyen. Hehe..Bikash dah tanya-tanya dah bila nak hantar manuskrip baru. Alahai..manuskrip dah bersawang dalam laptop, tinggal nak edit je. Masalahnya aku betul-betul malas. Harap-harap lepas ni, aku lebih rajin dan lebih berdedikasi pada manuskrip-manusrip yang minta dikasihani tu. Ting Tong!

Monday, March 15, 2010

Sesi Penulis di Pesta Buku Antarabangsa 2010

Temui saya dan penulis-penulis Kaki Novel dan Buku Prima
di International Book Fair 2010
Bertempat di PWTC (19 Mac – 28 Mac)

SESI BERSAMA KAKI NOVEL
Booth : Dewan 2, D10

20/3/2010 (Sabtu) – 11-3 petang
Anita Aruszi
Areila Sahimi
Alina Haizar

21/3/2010 (Ahad) – 11 – 3 petang
Hanni Ramsul
Izzul Izzati
Izza Aripin

27/3/2010 (Sabtu) – 11-3 petang
Adila Tasya
Areila Sahimi
Hanni Ramsul

28/3/2010 (Ahad) – 11-3 petang
Haliza Ismail
Damia Zahra


SESI BERSAMA BUKU PRIMA
Dewan Tun Hussein Onn

19/3/2010 (Jumaat) – 3-6 petang
Mazni Aznita aka Anita Aruszi
Dyza Ainun
Siti Nur Dhuha
Naz Areesya aka Umaira Dzul Widad

20/3/2010 (Sabtu) - 11-2 petang

Indah Hairani
Siti Rosmizah
Dyza Ainun
Ummi Ariza
Siti Nur Dhuha
Shahrul Junaini


20/3/2010 (Sabtu) – 3-6 petang
Mazni Aznita aka Anita Aruszi
Danisha Nur
Nurul Syahida
Shahriah Abdullah


21/3/2010 (Ahad) - 11-2 petang
Indah Hairani
Mia Khaidina
Shahriah Abdullah
Siti Rosmizah
Shahrul Junaini


21/3/2010 (Ahad) - 3-6 petang
Danisha Nur
Nurul Syahida

YANG PALING DITUNGGU-TUNGGU SUDAH TIBA!!
Gathering Penulis-Penulis Blog Rumah Fantasi

Tempat : Fast Food (The Mall) - tingkat bawah (akan dimaklumkan dgn call)
Masa : 2.00 – 4 petang
Hari : Ahad (21/3/2010)

Antara yang confirmed hadir setakat ini..
Anita Aruszi, Farah Husain (nadi), Zuliana Abuas, Rose Harissa, Noorul, Khar, Remy Ikmal, Hasif Hamsyari, Dyza Ainun (Buku Prima), Indah Hairani, Siti Nur Dhuha, Adhan Ulat Buku, Fatin Nabila aka Nur Hazma, Za....list akan terus bertambah..

Kepada sesiapa yang berminat nak join gathering ni bersama-sama kami, boleh send email pada saya arr_nita@yahoo.com dan saya akan berikan nombor telefon saya dan farah untuk sebarang maklumat lanjut.

Tuesday, March 9, 2010

Cuit-Cuit


Seminggu tak update blog..rasa cam lama..padahal seminggu je..hehe..bukan tak ada benda dalam kepala..ada..tapi entah kenapa malas nak menaip. Jari-jariku sakitku sakit semua…huhu…

1) Bulan ni aku paling kuat tidur. Apasal? Pertama sebab aku demam paling singkat dalam sejarah. Tiga hari je dah baik. Tapi sebab tak nak membazir pil-pil aku yang mahal tu so aku continue makan pil demam dan selsema..akibatnya aku tidur macam baby for the whole day..haha..bodoh kan! Ke cerdik? Hihihi…

2) Datang sekolah borak-borak rancak dengan Aisyah dan Kak Paridah.Then pergi makmal sains, buat eksperimen tentang measuring weight and mass. Suruh budak buat report dalam buku..tiba-tiba aku nampak budak-budak di hadapan aku macam bintik-bintik kecil. Kepala aku pusing. Aku turn around dan terus masuk bilik pembantu makmal. Berehat 5 minit dan bila aku rasa okey, aku masuk balik dlm makmal dan nak pusing ke arah white board. Aku nak tulis sesuatu pada white board dan sekali lagi, pandangan aku gelap, berpinar-pinar dan aku hampir tumbang..sedaya upaya aku cuba balik ke bilik pembantu makmal tp di hadapan pintu aku dah tumbang..without anyone beside me. Masa tu terfikir sesuatu. Bagaimana kalau aku mati ketika itu juga? Seorang diri lak tu!

3) Aku jadi pemalas untuk segala-galanya..malas nak buka blog, malas nak check email, malas nak update Rumah Fantasi, malas nak jenguk rumah kawan-kawan, malas nak duduk rumah. Kawan-kawan suruh aku berehat di rumah, tapi aku lebih suka berada di sekolah. Pendek kata aku dah kena penyakit MALAS…Tido aje aku rajin! Hasil penangan pil selsema yang paling mahal pernah aku beli (sebab aku minta dengan doktor nak pil selsema yang paling kuat dan paling cepat berkesan..hasilnya? Barang baik..harga juga baik.)

4) Dapat khabar berita dari sekolah yang sifu aku, siapa lagi kalau bukan Cikgu Hamid Otai, dimasukkan ke hospital kerana dipercayai mengalami sesak nafas dan kemungkinan besar mengidap sakit jantung. Huh terkedu aku mendengar guru-guru di sekolah bercakap fasal CH. Kalau orang lain mungkin aku percaya ada penyakit tu, tapi CH? Macam musykil pula. Yalah dia antara orang yang bagi aku mempunyai gaya hidup yang paling sihat. Tengoklah makanan dia, semua yang organik dan berzat, tiap-tiap minggu dia habiskan masanya buat outdoor activities kat Redang dan Kenyir. Berkhemah dan memanjat gunung dah jadi hobi azali turun temurun CH sampai dia selalu merungut suruh aku follow semua aktiviti-aktiviti dia dengan budak-budak dia. Supaya aku jadi lebih sihat katanya. Jadi logik tak kalau aku sendiri pun tak percaya? Itulah kata orang, penyakit memang tak kenal sesiapa. Kira teori ni betullah tu. Aku yang hari-hari suka makan maggi tapi adik aku pula yang ada masalah buah pinggang. Habis camno?

5) Minggu ni juga aku sibuk merancang nak ke Pesta Buku Antarabangsa di PWTC 2010. Seronok juga sebab ini kali pertama aku ke sana bersama geng-geng penulis Buku Prima dan Alaf 21 dari Terengganu. Tapi meskipun aku beri confirmation untuk melibatkan diri dalam sesi penulis-pembaca..tapi kalau boleh aku tak naklah formal sangat. Aku nak pergi sana santai-santai aje sambil shopping buku-buku aku sendiri. Dah berhajat tahun ni nak cari buku Rose Harissa yang terbaru, nak tukar buku TS aku dengan buku terbaru Kak Dyza Ainun, nak jumpa kawan-kawan dari Blog Rumah Fantasi, kawan-kawan dari Fajar Pakeer terutama Kak Ainon Zaini yang dah lama sangat nak jumpa. Selama ni duk bersembang dalam blog aje. Aku juga nak jumpa penulis thriller pujaan hati aku Ramlee Awang Murshid sambil paksa dia sain buku-buku dia yang aku dah kumpul. Hehehe jangan terkejut dengar perkataan paksa tu..sebab tahun lepas naik gila aku tunggu dia..tapi RAM asyik hilang macam biskut chipsmore. Hehehe.. salah aku jugak sebab asyik datang masa dia nak makan, nak solat dan macam-macam lagi. harap-harap tahun ni janganlah RAM hilang lagi..kalau tak habis tunggang langgang booth alaf tu nanti aku kerjakan..hehe..ayat tension!


pic source : link

Monday, March 1, 2010

Alahai Pesta Buku

aku bergambar kenangan bersama kak Indah Hairani, Fatin Nabila dan Kak Dyza Ainun sewaktu jalan2 cari fasal kat PBT hari pertama.
Hambar dan suram..
Itulah persepsi aku dan adik aku yang pergi ke Pesta Buku tu baru kejap tadi. Dengan orang yang tak berapa nak ramai, gerai-gerai buku yang tak berapa nak best, tak mustahillah aku balik dengan tangan kosong je. Tak tahulah nak beli apa! Last-last bawa balik jeruk dengan asam yang jual di luar bangunan TTC. Sekurang-kurangnya itu boleh jadi tarikan..hehehe..

Sebenarnya niat di hati nak bawa balik beberapa buah novel Tiada Sepertimu dan Street Vendetta yang aku nampak ada dijual pada hari pertama. Almaklumlah bila ada kawan-kawan yang bertanya fasal buku baru, manakala stok kat aku pula tak banyak, tolak yang adik aku ambil untuk kawan dia, jadi memang wajar aku nak cari buku-buku aku tu. Tapi malangnya bila sampai kat situ, si penjual geleng kepala kata dah habis..aku pun ada sikit-skit rasa sakit hati. Alamak kantoi! Dalam hati kenapalah sikit sangat stok korang bawak dari KL..alahai!

Lepas tu aku pergi pulak kat gerai Alaf dengan harapan Street Vendetta aku masih ada. Dalam hati aku, buku tu dah lama, confirm masih ada. Tapi bila pergi sana, sekali lagi aku kuciwa. Nampak gayanya terpaksalah aku bawak kotak besar dekat Pesta Buku Antarabangsa nanti untuk beli stok2 buku aku sendiri. Agaknya Tuhan nak suruh aku beli kat Pesta Buku di PWTC je sebab boleh dapat diskaun, murah sikit kut! Hehehe..ayat pujuk diri sendiri.

Tapi serius cakap, tak ada yang istimewa pada Pesta Buku Terengganu bagi aku. Nak kata murah? Kalau setakat diskaun 10 peratus, kat kedai buku pun boleh dapat diskaun tu. Aku belek novel-novel Inggeris sebab nampak diskaun 30 peratus, tapi novel tu dah season sangat dah..maksud aku novel yang betul2 lama dan hasil penulisan nama-nama penulis yang aku langsung tak follow. Adik aku cakap, tak payah belilah..buku lama, penulis tak kenal, harga dalam lingkungan RM30-RM45, dan tolak diskaun 30 peratus..memang tak berbaloi beli. Kat Terengganu ni kat mana entah nak beli novel-novel Inggeris yang best-best? Memang takde..itulah yang aku frust tu..

Satu-satunya buku yang menarik minat aku di situ ialah tentang Kisah Natrah dan Mansor Adabi yang pernah tersiar di Dewan Masyarakat suatu ketika dulu. Ketika itu aku masih di bangku sekolah dan adalah pembeli tetap Dewan Masyarakat semata-mata kerana nak membaca tentang kisah Natrah ini. Buku tu berharga RM99 (hardcover) dan RM75 kulit biasa kalau tak salah. Tapi seluk poket macam tak cukup duit nak beli. Hope so aku akan jumpa buku tu di Kuala Lumpur nanti dengan harga yang lebih berpatutan.

Buat Perbadanan Perpustakaan Negeri Terengganu, terima kasih yang tak terhingga kerana menjemput penulis ini ke Majlis Perasmian Pesta Buku Terengganu 2010. Seronok dapat berkumpul dengan penulis-penulis lain dalam sesi suai kenal yang amat bermakna.Tahun depan diharapkan Pesta Buku Terengganu akan berubah wajah dan warnanya, serta lebih meriah berbanding tahun ini.
 

Template by Blogger Candy