Friday, February 19, 2010

Bird Of Paradise

Semalam aku godek-godek internet. Then singgah sekejap di website flower expert. Hobi aku kalau dah bosan menulis, aku akan singgah mana-mana blog yang memberi ketenangan dan info baru. Jadi semalam rasa nak cuci mata tengok bunga-bunga exotic yang cantik-cantik.

Belek punya belek, aku terpandang sekuntum bunga yang macam familiar sangat. Hehe rupa-rupanya aku terjumpa bunga Bird of Paradise yang menjadi cover novel Bunga Syurga. La patutlah pihak KN pilih cover ni sebab bunga tu memang dikaitkan dengan syurga..namanya sahaja Bird Of Paradise. Mungkin disebabkan bunga ni kelihatan seperti burung kecil yang sedang hinggap pada kelopak bunga. Comel betul bunga ni. Agak-agaknya ada tak kat Malaysia. Kalau ada aku nak carilah dan tanam di rumah. Hehe tapi mimpilah..bunga ni susah nak cari. Ia banyak terdapat kat Afrika dan merupakan sejenis bunga hutan liar.


Sedikit info tentang Bird of Paradise yang aku baca kat internet : Bunga ni diperkenalkan oleh Sir Joseph Banks di Britain pada tahun 1773. nama saintifiknya ialah Strelitzia reginae. Dinamakan begitu sempena nama Queen Charlotte, isteri kepada Raja George III. Queen Charlotte ni ialah Duchess of Mecklenburg-Strelitz. Sebab tu nama sainfiknya Strelitzia. Queen Charlotte ni juga merupakan seorang ahli botani yang membantu membina Kew Garden di London suatu ketika dahulu. Kew Garden ni sekarang dikenali sebagai The Royal Botanic Garden yang menghimpunkan sebahagian besar spesies-spesies bunga di dunia ni. Hehe..hebat duchess ni. Memang betul-betul hantu bunga dia ni. Perkahwinan beliau dengan King George 111 berlaku hanya setelah 6 jam bertentang mata. Lagi hebat, baru 6 jam jumpa dah ajak kahwin. Hehehe..

Aku ni bukanlah hantu bunga sebenarnya sebab aku tak berapa suka bunga lain kecuali bunga raya. Kat rumah aku yang banyak ditanam ialah bunga raya pelbagai spesies dan warna yang memang aku cari dan ambil jika aku nampak warna bunga raya tu belum ada kat rumah. Kat sekolah jangan cakaplah, habis satu taman di sekolah tu aku round semata-mata sebab nak pastikan bunga raya yang ditanam di situ aku belum ada lagi. Baru-baru ni aku terbaca tentang spesies bunga raya biru yang tak ada stigma kat tengah-tengah kelopak. Cantiknya! Terasa nak cari dan cukupkan koleksi di rumah. Aku kan suka semua benda yang berwarna biru! Hihihi..

6 comments:

hanni said...

selama ni, mati2 igt ada burung yg bertenggek kat bunga tu. hari ni, bila perhati btol2 baru tu semuanya tu adalah sekuntum bunga. kih kih kih
terkena.
tp, bunga ni memang eksotik la nita

Mazni Aznita said...

hehe samalah kiter..

mula2 sy ingatkan mmg ada 2 ekor burung biru tu dok bertenggek atas dahan bunga tu..ropa-ropanya tipah tertipu. hehehe.

m.k.z.e said...

semuanya kuasa Tuhan

cantik dan indah

Mazni Aznita said...

salam amarul..

ngee....hehe keindahan itu milik allah, dipinjam sbntra untuk manusia dpt menghyatinya

Anonymous said...

salam...ada dijual pokok ni kat nursery di negara kita...harga boleh tahan dlm RM100 gitu..

Mazni Aznita said...

ye ke mekryan..

nanti sy cari..seronoknya klu ada bunga ni di rumah..lain kali boleh lah sy tunjuk..ni la bunga dlam novel aku..hehe..

tp ada org kata kt sy bunga ni bunga ni susah nak hidup kt cuaca kita ni..betul ke?

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com