UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN

UNTUK MEMESAN SILA HUBUNGI EMAIL DI BAWAH UNTUK TEMPAHAN
Email : arr_nita@yahoo.com

Sunday, May 31, 2009

Wish Dream Comes True


Chatting dgn seorang teman beberapa hari yang lalu...

Member : Apa jadi kat ko punya manuskrip ala-ala supernatural tu?

Aku : Ada

Member : Mana?

Aku : Ada la, aku simpan dalam poket.

Member : Dah siap belum?

Aku : Sudah

Member : Bila kau nak publish?

Aku : Entah, belum fikir

Member : Publisher mana?
Aku : Entah, pun aku belum fikir.

Member : Macam tak nak publish je bunyinya..

Aku : (sengih tayang gigi biarpun aku borak dengan kawan aku dalam YM je)

Member : Publish dulu jdkan e-novel la..

Aku :Ko gila ke..aku dah ada tiga e novel baru yg tunggu turn kt blog.

Member :Tak nak publish jadi ko tulis nak simpan ajelah.

Aku :Tak..aku tulis dan simpan supaya aku boleh yakinkan diri aku yg aku pun boleh menulis genre macam ni. Tapi aku simpan bukan sebab aku tak confident, tapi sebab aku rasa kbykan penerbit duk lumba-lumba nak terbitkan kisah love story sekarang ni..mungkin takde sesiapa yg sudi terbit manuskrip kisah idea pelik2 aku ni..takut-takut tak menguntungkan pulak nanti. Aku pun tak nak susahkan orang. Hehehe (gelak lagi)

Member : Manyaklah alasan ko..Suka hati ko ler...

Aku : Selama ni aku memang menulis sesuka hati aku je...hehehe..

Sci-Fi, supernatural dan seram...inilah tiga genre yang aku nak cuba explore dan jadikan ianya genre salah satu novel tulisan aku yang akan ada di rak buku aku suatu hari nanti. Aku tahu mungkin ianya takkan menarik minat orang untuk membaca lagipun orang lebih minat membaca novel love story kan. Tapi aku dah fikir panjang...aku mahu menulis bukan untuk dibaca oleh certain person sahaja. Aku mahu menulis untuk tatapan pelbagai pembaca dari golongan fikiran yang berbeza, dan berharap untuk memiliki ramai pembaca dari kalangan lelaki. Hehehe..besar sangat ke wish tu?

Tapi setakat ini apa yang aku harap nak buat ialah gabungkan kisah cinta dengan pelbagai genre-genre begini. Kalau kisah cinta+ sci fi atau supernatural...aku still boleh buat. tapi kisah love story + seram? hehehe..susah sikit..lagipun ada ke manusia yang bercinta dgn hantu? Heheh...(minus twilight punya contoh ya!)

Setakat ini ada satu genre begini yang dah siap ditulis hanya perlu diedit sahaja agar cantik dan minimal dari segi spelling. Tapi kebiasaannya selagi belum ada penerbit, aku takkan siapkan editing. Satu lagi e-novel.. Arina juga merupakan gabungan sci-fi dan supernatural yang sedang cuba ditulis sedikit demi sedikit.Tapi Arina bukanlah seperti sci-fi lain-lain..ianya sebuah kisah sci-fi yang tak byk nama pelik-pelik dan latarbelakangnya pula lebih realistik la. Lagipun aku tak suka rushing sangat menulis, nanti otak aku cepat blurr..jadi aku selamba dek aje siapkan sikit2. Tapi draf setiap novel sehingga final sudah lama tersusun kemas di dalam laptop.

Mungkin ramai yang tak tahu aku adalah penggemar kisah-kisah supernatural dan sci-fi...kalau menonton, aku akan pilih cerita2 begini dahulu berbanding kisah-kisah love story. Kalau membaca lak, aku lebih prefer pilih bacaan yang ala-ala 'back to the future', ada unsur-unsur misteri atau seram-seram sikit. Mungkin ini banyak mempengaruhi idea dalam kepala aku. Sekarang korang tahulah kenapa sentiasa ada konflik dalam novel cinta aku. Hehehe...Dan mungkin ini juga sebabnya aku tak berapa reti nak menulis kisah-kisah love story yang touching dan romantik gila macam penulis2 lain. Kadang2 bila baca buku orang lain, hati aku terbuai-buai aje bila ada part2 romantik atau touching..lepas tu mulalah bercakap sorang diri..hai macamanalah diaorang boleh jadikan watak dalam cerita tu so sweet dan romantik dari awal cerita sampai akhir..aku pulak asyik nak jadikan watak dalam novel aku tu spy aje..sikit-sikit nak kena solve misteri. Hehehe...kesian hero-hero aku tuh..penat memanjang. Nak bercinta pun tak senang aku asyik kacau daun!

Monday, May 25, 2009

Stigmata

Sejak dua menjak ni, aku tak tahu kenapa aku begitu berminat dengan stigmata. Mungkin dalam kepala aku setiap sesuatu yang berkait dengan alam dan kepercayaan merupakan perkara yang sangat2 aku minati. Dan benda yang aku minat selalunya akan menyebabkan aku melekat dengan artikel-artikel dan jurnal-jurnal perubatan. Dua minggu yang lalu, aku berminat dengan teori stigmata bila aku mimpi badan aku cedera dan berdarah secara tiba-tiba. Hehehe..don't get too excited..it just a dream..bagi akulah. Apa yang aku maksudkan, kekadang benda yang kecil boleh mencetuskan kepada sedikit keinginan, minat, tumpuan, usaha dan akhirnya ilmu pengetahuan.
Lebih kurang sudah dua minggu aku berjinak-jinak dengan teori stigmata dan membaca berpuluh-puluh artikel tentang ini. Mungkin ramai yang tak pernah mendengar tentang perkataan ini, tetapi ianya merupakan salah satu istilah yang digunakan untuk satu fenomena mistikal merujuk kepada kecederaan pada anggota tubuh yang berlaku secara tiba-tiba tanpa ada penjelasan lebih lanjut. Maksudnya kecederaan pada tubuh kita selalunya ada sebab dan penyebab. Contohnya kita boleh cedera kerana pisau, atau cedera kerana accident, cedera kerana jatuh longkang dan sebagainya. tapi macamana nak explain kalau tubuh kita cedera secara tiba-tiba tanpa ada penjelasan secara logik dan rasional.
Mari kita berjinak2 dengan sejarah stigmata dahulu. Stigmata berasal dari perkataan purba Rom iaitu stigma merujuk kepada simbol atau kelaran pada tubuh banduan dan hamba abdi pada zaman dahulu sebagai satu bentuk penjajahan dan penguasaan. Dan ia digunakan sejak zaman dahulu kala lagi sewaktu peperangan. Setiap hamba abdi pula akan ditandakan dan ini telah berlaku sejak zaman Aparteid lagi di mana penghambaan menjadi satu bentuk kebanggaan oleh manusia kulit putih.
Selepas itu perkataan stigmata terus wujud dan dikaitkan dengan teori agama kristian purba dan gereja lama merujuk kepada simbol pengorbanan Jesus Christ yang disalib atau dipanggil The Crucifixion. Ia bermula bila muncul beberapa kejadian di mana berlaku kelaran atau tanda-tanda pada tubuh yang muncul secara tiba-tiba. Tanda-tanda ini berlaku dalam bentuk kecederaan, lebam, ruam dan sebagainya. Kejadian terawal yang membentuk fenomena stigmata ini berlaku pada seorang bangsawan bernama Saint Francis pada kurun ke-11 di mana terdapat kesan-kesan pada tubuhnya yang menyerupai apa yang dipanggil The Crufixition iaitu peristiwa yang menjadi kepercayaan masyarakat Kristian tentang penyaliban Jesus Christ. Dalam proses Crufixition, Jesus dikatakan disalib dan dikelar sebagai tanda pengorbanan untuk manusia. Dan stigmata yang menyerupai tanda-tanda Crufixition ini mula mendapat perhatian gereja dan dikatakan satu isyarat dari Tuhan tentang tanda-tanda kemurkaan tuhan.
Berbalik kepada Saint Francis, dua tahun selepas mendapat tanda-tanda stigmata itu beliau meninggal dunia. Beberapa tahun kemudian, kejadian yang menimpa Saint Francis berlaku lagi melibatkan pelbagai kes yang terus meningkat tahun demi tahun hingga memaksa satu penyelidikan saintifik dilakukan untuk mengesan puncanya. Dan ketika itu of course berlaku pendebatan antara dua golongan iaitu pihak gereja dan ahli-ahli sains. Ada pelbagai teori yang muncul ketika itu. Pihak gereja mengatakan individu yang memiliki tanda-tanda stigmata adalah individu yang dekat dengan tuhan dan ada yang berpendapat ia berkait dengan kultus-kultus ajaran syaitan. Beberapa teori lagi mengatakan ia berkait dengan fenomena supernatural yang tak mampu dijelaskan oleh akal.
Dan stigmata terus muncul sehingga ke hari ini dan berlaku di seluruh dunia. Ada beberapa kes yang dikesan di China apabila seorang lelaki dikatakan mengalami stigmata bila anggota tubuhnya mengalami kecederaan sebaik dia bangun dari tidur. Beberapa kes di Germany pula menyaksikan seorang lelaki yang mengalami kecederaan anggota badan sehingga anggota tubuhnya terpaksa dipotong sedikit demi sedikit untuk mengelakkan jangkitan kuman dan akhirnya lelaki ini mati begitu sahaja. Yang lain pula mengalami kecederaaan yang tidak dapat dijelaskan langsung oleh perubatan. So di mana misterinya stigmata? Dari mana asal usulnya stigmata ini?
Menariknya dalam keghairahan penduduk dunia mengaitkan stigmata dengan phenomena misteri dan keagamaan, ahli sains masih mampu mencari logic explanation tentang kes ini. Pertama, kejadian stigmata dikaitkan dengan kes mencederakan diri sendiri. Di mana individu yang mengalaminya mungkin tanpa disedari mencederakan diri sendiri. Jika tidak mustahil kita ada banyak kes split personaliti ataupun psycosis di mana seseorang itu mempunyai dua personaliti dan langsung tidak menyedarinya. Kedua, kes ini dikaitkan dengan apa yang dipanggil Pschogenic Purpura, iaitu kekusyukan seseorang individu terhadap sesuatu atau meditasi hingga boleh menyebabkan munculnya lebam-lebam di anggota badan seseorang. Ada logiknya kan..kita biasa tengok tanda lebam muncul pada dahi-dahi individu yang kuat beribadat. Jadi fikirlah, yang mana yang mahu dipercayai..bagi seseorang yang berpendidikan sains macam aku..dah tentu aku memilih untuk menerima teori ahli sains..but dalam masa yang sama aku percaya semua ini adalah tanda kekuasaan Allah dan langsung tidak ada kena mengena dengan kepercayaan mistikal, atau sihir atau juga Crufixion.

Friday, May 15, 2009

Aku Yang Suka Merepek...Takde Kerja..


Tiga situasi yg berlaku kat aku dalam beberapa hari ni..hehehe

SITUASI 1
Bebaru ni masa aku tengah drive nak balik rumah dari sekolah, aku hairan tengok semua kereta pintas aku macam sibuk nak pergi mengundi. Woi mengundi dah habis da. Lepas satu..satu pintas aku sampaikan aku dok tertanya-tanya dalam hati..Apasal semua orang hari ni pelik? Laju semacam aje bawa kereta! Ke hari ni Hari Race Sedunia? Then ada yang siap hon kat aku…tambah aku pelik! Tapi aku maintain lagi buat cool. Kemudian ada sebuah kereta lagi pintas aku. Aku pun apa lagi berpalinglah..nampak la seorang pakcik berkopiah yang dah rongak ni tersengih-sengih tengok aku (sebab dia tersengih la aku nampak tang mana pagarnya yang roboh). Hehehe…tapi sebab aku malas nak layan, aku buat dak aje..sambil renung tembus kat belakang stereng kereta aku. Meter kereta aku tu aku renung lama. Mata aku rabun ke? Apasal jarum meter kat situ asyik cecah 50km/j? Aku pandang jalan pulak. Baru aku perasan kereta aku duduk kat sebelah kanan jalan sehala. Hehehe..patut pun! Aku yang terover slow hari itu…..

SITUASI 2
Dalam tempoh aku demam ni, aku kurang semangat sikit nak bercakap banyak..nak mengajar apatah lagi. Tapi sebab tugas, aku paksa diri ke sekolah. Tapi kebanyakkannya aku siapkan awal-awal kerja sekolah dalam bentuk worksheet atau suruh my student buat kerja dari dalm buku teks…Selalunya aku agak strict dgn pelajar kalau pelajar menganggu kelancaran kelas aku. Tapi hari tu aku memang tak larat sangat. So aku masuk kelas, bagi kerja dan cakap kat budak-budak, hari ni lantak diaorang la nak buat apa pun kat kelas tu asal jangan tercabut bilik darjah tu dah ler. Budak-budak tu bukan main gembira dgr aku cakap macam tu..siap tanya betul ke ni cikgu? Aku angguk sambil duduk kat kerusi dan buka buku besar aku pura-pura membaca. Kelas yang senyap tadi dah mula riuh rendah..maklumlah bukan selalu mereka boleh ‘kasi pecah’ kelas tu kalau aku ada. Walaupun aku nampak comel (cehh perasan. hehehe) tapi mulut aku jahat dan aku selalu lancarkan peluru berpandu tiba-tiba aje. Lima minit kelas jadi riuh rendah, aku tiba-tiba hempas rotan buluh atas meja aku di hadapan budak-budak. Mata masih kat buku sambil makan coklat Hacks untuk legakan tekak. Budak-budak terkejut, terus senyap sekejap…bunyi lagi satu dua suara, aku letak pulak pen marker atas meja….then tak sampai 30 saat aku letak pulak gunting besar atas meja. Kali ini semua dah tak jadi nak bercakap. Semua tunduk senyap dan siapkan kerja yang aku bagi tadi. Tapi aku sempat dengar ada suara berbisik..”Cikgu tu, dia demam ke tak demam ke takde beza pun..serupa aje.” Hahahaa…..tiga benda ni memang aku sering guna utk kecutkan hati my student.. rotan tu aku buat havoc je, tak pernah libas pun saja bawa utk buat suara aku kuat…pen marker tu aku suka conteng kat budak2 nakal buat tahi lalat Syarifah Aini. gunting tu pulak utk kerat rambut diaorang yang tercacak macam landak…maklumlah bebudak zaman sekarang ikut peredaran zaman. Datang sekolah tapi melawa macam artis…jambul sorang2 toksah cakaplah…haru sekolah zaman sekarang ni! But I'm......
SITUASI 3
Suatu hari aku dapat tahu ada satu paper ni siar iklan tentang buku aku. Aku pun apa lagi excited la. Aku kalau bab2 novel aku ni memang jadi tak betul sikit. So aku pun sanggup la pergi kedai nak beli Akhbar Metro. Masa tu jam dah pukul 9 malam dan dua buah kedai dah aku jelajahi dgn harapan janganlah suratkhabar ni habis. Tiba-tiba masuk sebuah kedai ni nampaklah paper Metro ni tapi tinggal satu je lagi. Aku pun gumbira macam nak terbang. Tengah aku berjalan slow motion penuh confident nak grab paper tu tiba-tiba ada budak kecil umur 8 tahun lalu depan aku. Biasa aku kalau nampak budak kecil takkan trauma punya, tapi yang ni lain fasal aku baru dengar mak dia yang sibuk belek majalah wanita kat tepi tu menjerit suruh dia ambil paper yang tinggal satu atas rak tu..tiba-tiba telinga aku pun berdesing. Langkah slow motion aku dah jadi too fast too furious. Hujung paper aku pegang..hujung satu lagi dia pulak yang pegang. Dia pandang aku..aku pandang dia. Mata aku jegilkan sikit nak bagi nampak garang konon-kononnya. Selalu aku kalau karipap tinggal sebiji atas pinggan, aku akan relakan adik aku kebas. Gitu jugak kalau adik aku rasa baju raya dia tak lawa, aku relakan aje dia pakai baju raya aku. Tapi kali ni aku takkan beralah kat budak kecik umur lapan tahun tu. Nak jadi apa pun jadilah…suratkhabar tu mesti aku dapatkan walau camana sekalipun. Tengah budak tu ralit n terkedu tengok muka aku yang macam muka Stone Cold Steve Austin, aku pun dengan penuh licik terus grab paper tu..bawa ke kaunter..bayar then terus keluar tak pusing-pusing dah. But aku yakin…budak tu, mak dia dengan amoi tokey kedai tu mesti terpinga-pinga tengok aku malam tu. Maklumlah dalam sejarah cikgu yang seorang ni buat perangai dia…hehehe.. then bila sampai rumah, aku pun selak la akhbar tu..padahal iklan je apahal la excited bebenor…tapi aku mmg camgini, benda yang tak pernah berlaku kat aku mesti buat aku excited giler pada kali pertama..dah masuk kali kedua baru aku dah jadi okey balik. Tapi bila aku bukak je paper tu, abah aku dah gelakkan aku…tu la berkat buat jahat kat budak kecik, inilah balasannnya..mana taknya ..cover novel orang lain cantik aje terpampang penuh satu muka kat akhbar tu..tapi cover novel aku separuh aje..tu pun bawah sikit dari tajuk dia. Mujur sinopsis dia pun bukan separuh terpapar kat situ, kalau tak…memang aku yakin aku memang mendapat balasan dari tuhan kerana kesadisan aku kat budak kecik tu. Hehehe..nasib..nasib!

Saturday, May 9, 2009

Dia Ibuku....



Dia seorang ibu…
Yang melahirkan dan membesarkan aku..
Tapi apa yang pernah aku lakukan untuk ibuku?
Selain dari menyusahkan hatinya saban waktu

Dia seorang ibu..
Memiliki senyuman semanis madu
Kesabarannya tidak memudar dalam telus waktu
Terus menyayangiku biar apapun salahku..

Andai mampu ku undur waktu
Akan ku tanggungi sakitmu dengan sakitku
Namun apakan daya, aku hanya seorang aku’
Yang hanya mampu melihat tapi tak mampu membantu
Maafkan aku ibu….
Aku anakmu yang tak pernah berbuat apa-apa pun untukmu..

Buat ibuku..Mizi Binti Yusof...SELAMAT HARI IBU, MA...
LOVE U FOREVER
JASAMU AKAN KU BAWA SEHINGGA KE AKHIR HAYAT..DAN SEMOGA KAU AKAN SEMBUH DAN MAMPU BERJALAN SEMULA SEPERTI SEDIAKALA...KERANA KAMI ANAK-ANAKMU SENTIASA MENANTI SATU KEAJAIBAN...

Wednesday, May 6, 2009

Ketawa Itu Penawar....


Ada orang kata ketawa itu penawar sakit...hehehe..mungkin betul. Dalam keadaan begini semua benda aku malas nak buat kecuali menonton sahaja. Dan kdrama yang aku pilih ialah When Its At Night ataupun dalam versi DVD tajuknya ialah Night After Night...DVD ni aku beli masa aku di KL tempohari sewaktu PBAKL berlangsung..
Setakat ni baru tonton sehingga episod 5 dari 17 episod...sebuah cerita yang menarik, lucu dan menghiburkan. Gandingan Kim Sun Ah dengan Lee Dong Gun memang ngam dan sepadan...kisahnya ala-ala pencarian harta karun negara yang menjejak kepada pelbagai peristiwa lucu, suspen dan adakalanya sedih..
Sangat berbaloi untuk dibeli dan akan jadi salah satu kdrama kesukaan aku yang boleh diulang tonton berkali-kali...
Harap-harap juga Hanguk Theraphy ni bakal membuatkan aku sihat semula seperti sediakala... Insya Allah....bagi sesiapa yang sakit tu...dinasihatkan selain makan ubat, tirulah program terapi aku ni dalam beberapa hari...banyakkan menonton filem-filem kelakar kerana KETAWA ITU ADALAH PENAWAR yang paling mujarab.Hehehe....

Bosan Tahap Gaban...

BOSANNYERRRR...!! Ini minggu paling tak best dalam hidup aku..
demam + batuk + selsema + sakit kepala + suara sengau + bad temper....
Inilah aku sekarang ni...even kalau ada nyamuk sekor duduk bersiar-siar dekat dengan aku time ni pun, mahu KO nyamuk tu aku cari smpai ke lubang cacing.
Huwarggg..bila nak sihat balik ni??
 

Template by Blogger Candy